نویسندگان محترم توجه کنید برای انجام هرگونه پرداخت فقط و فقط از گزینه پرداخت صورتحساب در پنل کاربری استفاده کنید

دوره 11، شماره 28 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   دوره 11سال 1394شماره 28 صفحات 73-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

toghraei M T, navidzadeh B, Attafar A, Zakariyayi Kermani I. Identification of Innovation Obstacles in the Design and Production of Isfahan hand-woven Carpets: Entrepreneur’s Approach. goljaam. 2016; 11 (28) :73-91
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-237-fa.html
طغرایی محمدتقی، نویدزاده بهاره، عطافر علی، زکریایی کرمانی ایمان. شناسایی موانع نوآوری در طراحی و تولید فرش دست‌بافت اصفهان: رویکردی کارآفرینانه. مجله علمي پژوهشي گلجام . 1394; 11 (28) :73-91

URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-237-fa.html


1- استادیار گروه کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان دانشگاه هنر اصفهان
2- کارشناس ارشد کارآفرینی فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان دانشگاه هنر اصفهان
3- استادیارگروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه اصفهان دانشگاه اصفهان
4- استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (2301 مشاهده)

ازآنجاکه بخشی از کارآفرینی فرهنگی معطوف به کارآفرینی در عرصۀ هنر و صنایع دستی است و فرش دست‌بافت در ایران یکی از مهم‌ترین و باقدمت‌ترین صنایع دستی و هنری ایران در جهان شناخته می‌شود، توجه به کارآفرینی در بخش فرش از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. توجه به حفظ اصالت این هنر بومی، تولید و صادرات فرش دست‌بافت به‌منظور دستیابی به سهم بازار رقابتی و رونق کارآفرینی در عرصۀ صنایع دستی اصیل ازجمله دلایل اهمیت این موضوع می‌باشد. در چند دهۀ اخیر این بازار با موانعی مواجه بوده که این بازار ارزشمند را با مشکل مواجه کرده است. برای رفع این مشکلات، نوآوری یکی از راهکارهای بنیادین به‌شمار می‌رود. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش، شناسایی موانع موجود در نوآوری فرش دست‌بافت است و برمبنای موانع شناسایی‌شده یک مدل کاربردی برای نوآوری در حوزۀ فرش دست‌بافت ارائه می‌شود. به‌منظور دستیابی به این هدف، از روش تحقیق توصیفی‌پیمایشی استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل طراحان، تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه است که حجم نمونۀ معرف با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 211 نفر می‌باشد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که موانع نوآوری در فرش دست‌بافت در 5 مقولۀ اصلی عوامل اقتصادی، بازاریابی، فرهنگی، مدیریتی و تکنولوژیکی و 30 زیرشاخه شناسایی شده است. همچنین تحلیل نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که این عوامل هرکدام به‌اندازۀ متفاوتی مانع نوآوری در طراحی فرش اصفهان می‌باشند. در پایان، پیشنهاداتی برای رفع این موانع ارائه شده است.

متن کامل [PDF 1001 kb]   (571 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد فرش
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گلجام؛ دوفصلنامه علمی-پژوهشی فرش دستباف می باشد.

بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Scientific-Research Goljaam

Designed & Developed by : Yektaweb