نقشمایه طاووس یکی از برجستهترین نگارههای جانوری است که بهصورت انتزاعی و هندسی در گلیمبافتههای عشایری بهویژه اقوام شاهسون و قشقایی بهوفور دیده میشود. تنوع نقش این پرنده در دستبافتههای گلیمی دو قوم نام برده، انگیزهای شد تا این نگاره از زوایای مختلفی همچون نقش، رنگ و فرم شناسایی، معرفی، طبقهبندی و سپس بررسی و تحلیل شود. لذا این مقاله در پی پاسخ دادن به سؤالات زیر است: مهمترین وجه اشتراک و افتراق نقشمایه طاووس در دستبافتههای دو قوم شاهسون و قشقایی کداماند؟ و تنوع فرمی این نقش در دستبافتههای کدام قوم بیشتر است؟ فرضیه مورد نظر حاکی از این نکته است که طاووس بافته شده در گلیمبافتههای قشقایی نسبت به دستبافتههای ایل شاهسون از تنوع فرمی و رنگی بیشتری برخوردار است. از مهمترین اهداف این تحقیق علاوه بر جمعآوری و طراحی انواع نگارههای طاووس در دستبافتههای دو قوم و نمایش آنها در جداول جداگانه، بررسی و تحلیل انواع آن و تأثیر و تأثرپذیریشان از یکدیگر بوده است. روش تحقیق در این پژوهش علاوه بر مطالعات میدانی (بهخصوص یافتن انواع نگارههای طاووس) و کتابخانهای، از نوع توصیفی- تحلیلی است. کاربرد نمادین برخی از نقشمایهها مانند ستاره هشتپر بافته شده بر بال طاووسها، همنشینی آن با نقشمایههای چخماق، شانه و بز در جهت تبیین پدیدههای جوی (بهویژه باران) از دورانهای پیش از تاریخ در ایران و بینالنهرین و طاووسهای دو سر شاخص ایل شاهسون که در اثر کوچ و سایر مراوداتها در گلیمهای قشقایی و ایلات عرب خمسه نظیر عرب جنی مشاهده میشود، از مهمترین یافتههای این پژوهش بهشمار میآید.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
طرح و نقشه دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7