دوره ۶، شماره ۱۷ - ( پاییز و زمستان ۱۳۸۹ )                   دوره ۶سال ۱۳۸۹شماره ۱۷ صفحات ۱۰۲-۸۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vandshoari A, Nadealian A, Shirazi A. Reducing the Deviation with Global Hand-Woven Carpet Market with an Emphasis on Information Technology. goljaam 2011; 6 (17) :85-102
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-451-fa.html
وندشعاری علی، نادعلیان احمد، شیرازی علی اصغر. کاهش انحراف با نیازهای بازار جهانیِ فرش دستباف با تأکید بر فناوری اطلاعات. نشریه علمی گلجام. ۱۳۸۹; ۶ (۱۷) :۸۵-۱۰۲

URL: http://goljaam.icsa.ir/article-۱-۴۵۱-fa.html


۱- دانشگاه شاهد
۲- دانشکده هنر دانشگاه شاهد
چکیده:   (۵۸۵۷ مشاهده)
باید توجه داشت که جهانی شدن به عنوان بخشی از اقتصاد نوین، موضوع بحث کارشناسان اقتصادی در کشورها است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی و رشد و دوام در این بازار‌، نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقه‌یابی و ایجاد بازارهای مصرف مناسب و مطمئن است. در این راستا فرش دستباف به عنوان یکی از مهم‌ترین صادرات ایران در عرصه تجارت جهانی، به دنبال به‌دست آوردن جایگاه متناسب و در خور توجه و شأن و منزلت خود است. تولید سنتی و تمرکز بر طرح و نقشه‌های قدیمی و روش‌های سنتی بازاریابی و فروش، و نیز کوربافی و تولید بدون اهمیت دادن به سلیقه‌های مشتریان فرش در بازارهای هدف، می‌تواند یکی از عوامل رکود فرش ایران باشد که باید در این زمینه، تحول اساسی صورت گیرد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تولید در ایران رابطه‌ای متناسب با سلیقه‌ها و درخواست‌های مشتریان ندارد و از این بابت یکی از عامل‌های مهم تأثیر‌گذار در روند کاهش بازار جهانی فرش ایران محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد عدم تمایل برای به کار گرفتن ابزار نوین فناوری اطلاعات در میان تجار فرش ایرانی خارج از کشور، باعث نداشتن اطلاعات مناسب در خصوص سلیقه مشتریان و نیز ناتوان بودن در انتقال این اطلاعات به حوزه تولید در داخل کشور نیز شده است. این مقاله به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و حضور در بازارهای خارجی و نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۲ و نیز به صورت کتابخانه‌ای و استفاده از پایگاه‌های اینترنتی و پرسشنامه به عنوان ابزار انجام شده است. 
واژه‌های کلیدی: فرش دستباف، بازارهای هدف، سلیقه مشتریان بازار‌های هدف، ابزار فناوری اطلاعات
این مقاله برگرفته از رساله دکتری با عنوان « آسیب شناسی صادرات سنتی فرش دستباف ایران، با تأکید بر فناوری اطلاعا ت « میباشد و مورد حمایت مرکز ملی فرش قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 267 kb]   (۲۰۸۸ دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: تجارت الکترونیک فرش
دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گلجام؛ نشریه علمی فرش دستباف است.
بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است.
Designed & Developed by : Yektaweb