۱- دانشگاه شاهد
۲- دانشکده هنر دانشگاه شاهد
چکیده: (۵۸۵۷ مشاهده)
باید توجه داشت که جهانی شدن به عنوان بخشی از اقتصاد نوین، موضوع بحث کارشناسان اقتصادی در کشورها است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی و رشد و دوام در این بازار، نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقهیابی و ایجاد بازارهای مصرف مناسب و مطمئن است. در این راستا فرش دستباف به عنوان یکی از مهمترین صادرات ایران در عرصه تجارت جهانی، به دنبال بهدست آوردن جایگاه متناسب و در خور توجه و شأن و منزلت خود است. تولید سنتی و تمرکز بر طرح و نقشههای قدیمی و روشهای سنتی بازاریابی و فروش، و نیز کوربافی و تولید بدون اهمیت دادن به سلیقههای مشتریان فرش در بازارهای هدف، میتواند یکی از عوامل رکود فرش ایران باشد که باید در این زمینه، تحول اساسی صورت گیرد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که تولید در ایران رابطهای متناسب با سلیقهها و درخواستهای مشتریان ندارد و از این بابت یکی از عاملهای مهم تأثیرگذار در روند کاهش بازار جهانی فرش ایران محسوب میشود. به نظر میرسد عدم تمایل برای به کار گرفتن ابزار نوین فناوری اطلاعات در میان تجار فرش ایرانی خارج از کشور، باعث نداشتن اطلاعات مناسب در خصوص سلیقه مشتریان و نیز ناتوان بودن در انتقال این اطلاعات به حوزه تولید در داخل کشور نیز شده است. این مقاله به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و حضور در بازارهای خارجی و نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۲ و نیز به صورت کتابخانهای و استفاده از پایگاههای اینترنتی و پرسشنامه به عنوان ابزار انجام شده است.
واژههای کلیدی: فرش دستباف،
بازارهای هدف،
سلیقه مشتریان بازارهای هدف،
ابزار فناوری اطلاعات این مقاله برگرفته از رساله دکتری با عنوان « آسیب شناسی صادرات سنتی فرش دستباف ایران، با تأکید بر فناوری اطلاعا ت « میباشد و مورد حمایت مرکز ملی فرش قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
تجارت الکترونیک فرش دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7