فرش ایرانی، مفهومی تمثیلی و نمادین از بهشت و باغهای بهشتی دارد که با توصیفهای آمده در قرآن کریم و آیات و تفاسیر در انطباق کامل است، در عینحالی که نقشمایهها و طرحهای موجود در زمینه فرشهای باغی، متناسب با معماری و طراحی باغهای ایرانی (بالاخص چهارباغهای عصر صفوی) است تا جلوهای از فناناپذیری و جاودانگی جهان ابدی و باغهای بهشتی را در جهان مادی، به تصویر کشد و تجسم بخشد. در فرهنگ مبین اسلامی گستره حرکت انسان از فرش تا عرش است، انسان از فرش چشم به جهان میگشاید و از آن در نهایت و کمال فرآیند حیات، به عرش پر میکشد و در عالیترین مراحل آن، در بهشت بر فرشهایی که آستر آنها از حریر و استبرق است، در کمال عزت تکیه میزند. در این مقاله به بررسی تمثیلی مفهوم نمادین بهشت در باغ و فرش ایرانی پرداخته میشود که از رویکرد تحلیلی و تطبیقی در پی توصیف نقشها و طرحهای بهکار رفته در فرش و طرحهای موجود در طراحی باغ ایرانی بهره میبرد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که مفهومی تمثیلی از بهشت و باغهای بهشتی در فرشهای ایرانی، خاصه فرشهای دوران صفوی دیده میشود که ملهم از باغها و پردیسهای دوران اسلامی بوده است و نشان از همت والای طراح فرش ایرانی در تصویر کردن و تجسم بخشیدن به مفاهیم والای معنوی و بهشتی در حد ادراک و استعداد انسان زمینی دارد تا بر تار و پود فرش چنان گرههایی زند که لایق تجلی مفهومی قدسی و یادآور خاطره ازلی بهشت باشد؛ که از این رهگذر نقش و تمنای نقشبند، در کنار صور نماد و رمز و تمثیل، تمام وجود آدمی را به ماوراء و بهشت موعود پیوندی ناگسستنی میزند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
طرح و نقشه دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1396/12/5 | انتشار: 1396/12/5