Abbasi R, kazemi Z. Identification of suitable promotional and promotional tools for promoting the handmade carpet brand in foreign markets. goljaam 2018; 14 (33) :183-200
URL:
http://goljaam.icsa.ir/article-1-369-fa.html
1- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)
2- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)
چکیده: (7819 مشاهده)
فرش دستباف ایرانی با ویژگیهای برجستهی فرهنگی و هنری، محصولی است که طی چند دهه بهعنوان یک کالای قابلتوجه در سبد صادرات غیرنفتی ایران ثبت شده است. این تحقیق با هدف مشخص نمودن ارزیابی ابزارهای ترفیعی و تبلیغاتی فرش دستباف و تعیین اولویت ابزارهای مورد استفاده در زمینهی معرفی این کالا به مشتریان در بازارهای هدف خارجی، نگارش یافته است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از 19 نفر از خبرگان و کارشناسان آگاه به صادرات فرش دستباف در استان تهران است. برای انجام مقایسههای زوجی و تعیین وزن هر شاخص از روش FAHP و همچنین جهت تعیین اولویت ابزارهای ترفیعی و تبلیغاتی از روش تاپسیسفازی استفاده شد. نتایج حاصل از اجرای روش FAHP نشان داد معیار قابل اعتماد بودن با وزن 329/0، هزینه با وزن 178/0، اثربخشی و سطح پوشش به ترتیب با اوزان 149/0 و 13/0 و کیفیت با وزن 15/0 به ترتیب اهمیت قرار گرفتند. همچنین بر اساس اجرای روشTOPSIS ، نمایشگاههای اختصاصی، رسانهها، آگهیهای تجاری، انتشار نشریات، برگزاری تورگردشگری در ایران، فروش شخصی، نمایندگان فروش، تخفیفات قیمتی و جوایز فروش به ترتیب از اولویت بیشتری برخوردارند. نتایج تحقیق در برگیرنده پیشنهادهایی برای صادرکنندگان و برنامهریزان این حوزه میباشد.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
بازاریابی فرش دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1397/5/22 | انتشار: 1397/7/12