1- دانشگاه امام حسین(ع)
2- مکز ملی فرش ایران
چکیده: (5435 مشاهده)
این مقاله درصدد تعیین میزان بلوغ تجارت الکترونیک (میزان استفاده از ابزارهای الکترونیکی در فعالیتهای سازمانها) در زمینه صادرات فرش دستباف[۱] ایران است تا بتوان از آن بهعنوان پایهای برای شناخت وضعیت کنونی و در نتیجه ارائه راهکارهایی برای ارتقاء سطح بلوغ الکترونیکی[۲] (رسیدن به مراحل بالاتر از بلوغ تجارت الکترونیک) سازمانهای پشتیبانیکننده از صادرات، شرکتهای صادرکننده و سازمان متولی فرش دستباف بهره گرفت. برای نیل به این منظور از مدل سیستماتیک بلوغ فرایند صادرات[۳] کالا - که دارای دیدگاه سیستمی بوده و دربرگیرنده هر دو بعد سازمانی و کاربردی است - استفاده شده است. مؤلفههای آن با استفاده از پرسشنامه طراحی شده (طیف لیکرت) از طریق میانگین فرضی (۳=µ) و درصد پاسخهای دادهشده به هر گزینه توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و رد یا عدم تأیید آنها نیز با استفاده از آزمون T و ANOVA صورت پذیرفت و از آنجا که در مدل بلوغ دوبعدی[۴]، میزان سطح بلوغ الکترونیکی صادرات برابر است با سازمانهایی (شرکتها) که کمترین میزان بلوغ را دارند، لذا با بررسی نتایج مشخص شد که شرکتهای صادرکننده فرش دستباف با قرار گرفتن در مرحله اول، پایینترین مرحله را به خود اختصاص دادهاند. بنابراین بلوغ صادرات در مرحله اول تعیین میشود. این درحالیاست که سازمانهای پشتیبانیکننده و سازمان متولی فرش دستباف در مرحله چهارم بلوغ الکترونیکی قرار گرفتهاند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
بازاریابی فرش دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1396/12/6