Sabori F, taghipourian M J, Andervazh L. The role of marketing effectiveness and capabilities on relation beetwen export market orientation on export performance Iranian handmade carpet companies. goljaam 2020; 15 (36) :149-173
URL:
http://goljaam.icsa.ir/article-1-564-fa.html
صبوری فائزه، تقی پوریان محمد جواد، آندرواژ لیلا. نقش اثربخشی و قابلیت های بازاریابی بر ارتباط بین جهتگیری بازار صادرات و عملکرد صادرات شرکتهای فرش دستبافت ایرانی. نشریه علمی گلجام. 1398; 15 (36) :149-173
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-564-fa.html
1- 2- گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس، ایران
3- 3- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد بین المللی خرمشهر- خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی ،خرمشهر، ایران.
چکیده: (4660 مشاهده)
امروزه، سرعت تغییرات در حوزه های فناوری و دانش بازار از یک سو و ابتکار عمل همراه با سرعت عمل در حوزه های کسب و کار از سوی دیگر، باعث شده است که عصر امروزی مبدل به عصر رقابتی شود که این رقابت بر میزان دستیابی یک شرکت به اهداف خود که مبتنی بر عملکرد صادراتی است، تأثیرگذار است. بر این اساس پژوهش حاضر بر آن است که تاثیر جهتگیری بازار صادرات بر عملکرد صادرات شرکتهای فرش دستبافت ایرانی، با نقش میانجی اثربخشی بازاریابی و قابلیت های بازاریابی را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. روش پژوهش حاضر کمی- پیمایشی میباشد که 154 نفر از مدیران شرکتهای فرش دستبافتی به عنوان نمونه بر اساس نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس متمرکز شده است و در بین آنها پرسشنامه استاندارد با روش اینترنتی و حضوری توزیع شده است. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS در بخش توصیفی و با توجه به توزیع غیرنرمال دادهها بر مبنای Smart PLS بخش تببینی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج یافتهها بیانگر آن است که جهت بازار صادرات بر قابلیتهای بازاریابی و اثربخشیهای بازاریابی تأثیر معناداری به ترتیب در سطح اطمینان 99/0 و 95/0 دارند و همچنین قابلیتهای بازاریابی و اثربخشیهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی در سطح اطمینان95/0 و 99/0 تأثیر معناداری دارند، بنابراین جهت بازار صادرات چه به صورت مستقیم و چه به صورت باواسطه با متغیرهای قابلیتهای بازاریابی و اثربخشیهای بازاریابی بر عملکرد صادرات شرکت های صادر کننده فرش تأثیر معناداری در سطح اطمینان 99 درصد دارند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
اقتصاد فرش دریافت: 1397/9/26 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1399/10/14