Omidvar Pas hesar A, Fakoor Saghih A M, Pooya A. Application of Fuzzy Quality Function Deployment metod for product design in the Handmade Carpet industry (case study: Handmade carpets of Quchan city). goljaam 2020; 16 (37) : 4
URL:
http://goljaam.icsa.ir/article-1-563-fa.html
امیدوار پس حصار اکرم، فکورثقیه امیرمحمد، پویا علیرضا. بکارگیری روش گسترش عملکرد کیفیت فازی برای طراحی محصول در صنعت فرش دستبافت (مورد مطالعه : شرکت فرش دستبافت شهرستان قوچان). نشریه علمی گلجام. 1399; 16 (37) :59-80
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-563-fa.html
1- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (4321 مشاهده)
امروزه افزایش رقابت در محیط کسب و کار بیش از پیش سازمانها را به ارائه محصولاتی با کیفیت و مبتنی بر خواستههای مشتریان ترغیب میکند. در این میان صنعت فرش به عنوان یکی از با قدمتترین صنایع ایران از این موضوع مستثنی نبوده و در سالیان اخیر توجه به خواستههای مشتریان و مشتریمداری را از اولویتهای خود قرار داده است. یکی از روشهای مناسب برای شناسایی دقیق انتظارات مشتریان، روش گسترش عملکرد کیفیت است. در همین راستا تحقیق حاضر در پی شناسایی و اعمال نظرات و خواستههای مشتریان در طراحی فرش دستباف است تا هر چه بیشتر با سلیقه و نیاز آنها منطبق شود. برای تعیین انتظارات و خواستههای مشتریان و شناسایی الزامات طراحی و مهندسی از تیم تصمیم که شامل12 نفر از خبرگان و صاحبنظران فعال در زمینه بازاریابی و فروش، طراحی و مهندسی فرش با حداقل 15 سال سابقه کاری بهره گرفته شده است. سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، ارجحیت معیارها تعیین شد. پس از تکمیل ماتریسهای خانه کیفیت، نتایج بیانگر این است که نیاز و خواستههایی مثل نبود سرکجی و هماهنگی رنگهای فرش، دارای بیشترین اهمیت است. همچنین خروجی ماتریس طراحی محصول نشان داد که نخ پرز استاندارد و نخ تار استاندارد اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، گره زنی و پرداخت فرش مهمترین عملیاتی هستند که شرکتها در جهت افزایش رضایت مشتری از فرش دستباف باید توجه ویژه به آن داشته باشند.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
بازاریابی فرش دریافت: 1397/9/25 | پذیرش: 1400/2/13 | انتشار: 1400/3/22