amiri sardari Z, shihaki tash M, roshan A. investigate and Classify the Most Important Effective Components of P7 Marketing Mix on Demand for handmade Carpets (Case Study of Sistan Handmade Carpets). goljaam 2020; 15 (36) :63-84
URL:
http://goljaam.icsa.ir/article-1-550-fa.html
امیری سردری زهره، شیهکی تاش مهیم، روشن سیدعلیقلی. بررسی و رتبه بندی مهمترین مولفه های موثر P7 آمیخته بازاریابی بر تقاضای فرش دستباف (مطالعه موردی فرش دستباف سیستان). نشریه علمی گلجام. 1398; 15 (36) :63-84
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-550-fa.html
1- دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده: (3075 مشاهده)
فرش دستباف سیستان میراث برجایمانده از فرهنگ و سنت ایرانی اصیل که در حال حاضر رو به افول و فراموشی است. کاهش فروش این فرش موجب کاهش تولید این فرش شده است. هدف این پژوهش بررسی وضعیت فرایند بازاریابی بر اساس مدل 7P (محصول، قیمت، جایگاه، ترفیع، کارکنان، فرایند، شواهد فیزیکی)، در صنعت فرش دستباف سیستان میباشد. پژوهش فوق از نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی، همچنین روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و حجم نمونه 81 نفر میباشد. روایی پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه اساتید و خبرگان صنعت و آزمونهای پایایی همچون الفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه گردیده است. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روشهای حداقل مربعات جزئی (PLS) و معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت که نتایج آن نشاندهنده معنادار بودن 6 مؤلفه بهجز مؤلفه جایگاه میباشد. نتایج مقایسات زوجی مؤلفههای 7P از طریق روش Ahp بهدستآمده است. نتایج بهدستآمده از روش AHP به ترتیب مؤثرترین مؤلفههای 7P در صنعت فرش دستباف سیستان مؤلفه محصول با وزن 0.331، مؤلفه افراد با وزن 0.322، مولفه قیمت با وزن 0.097، مولفه ترفیع با وزن 0.092، مولفه فرآیندها با وزن 0.041 و درنهایت مولفه محیط با وزن 0.028 میباشند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
بازاریابی فرش دریافت: 1397/7/27 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1399/10/14