1- دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
2- دانشکده هنر دانشگاه سمنان
چکیده: (5742 مشاهده)
بررسی چگونگی عملکرد فرش دستباف ایران در بازار صادراتی، تعیین عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان و استخراج مدلی بر اساس این عملکرد موضوع مورد پژوهش در این مقاله است. مقصد صادراتی مورد مطالعه بازار آمریکا است و جامعه آماری این پژوهش متشکل از صادرکنندگان ایرانی فرش دستباف است که به این بازار صادرات فرش داشتهاند و نام آنها در پورتال مرکز ملی فرش ایران موجود بوده است. پرسشنامه تحقیق در بین ۱۳۰ نفر از آنان که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند، توزیع شده است. مدل مفهومی تحقیق به روش تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از دادههای پرسشنامهها استخراج شده است. نتایج نشان میدهد که صادرکنندگان ایرانی معتقدند کنترل بالایی بر فعالیتهای برندسازی بینالمللی در حوزه فرش دستباف ایرانی در بازار آمریکا دارند که این امر بر میزان برندگرایی و تعهد بینالمللی آنان مؤثر است. این صادرکنندگان فرش خود را به نیازها و الزامات بازار آمریکا متعهد میدانند و در مجموع خود را برندگرا میدانند. بهنظر صادرکنندگان ایرانی استراتژیهای اتخاذ شده بازاریابی برای فرش دستباف ایران در بازار آمریکا بهخوبی عمل میکند و نتایج راضی کنندهای برای این صادرکنندگان دارد. در نهایت آنان عملکرد برند فرش دستباف ایران در بازار آمریکا را مناسب ارزیابی نمودند و آن بخش از عملکرد مالی برند که مرتبط با عملکرد برند است را مناسب تشخیص میدهند و در نهایت مدلی که استخراج شده بهطور خلاصه عوامل مؤثر بر عملکرد برند فرش ایران در بازار آمریکا را نشان میدهد.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
بازاریابی فرش دریافت: 1396/12/8 | پذیرش: 1396/12/8 | انتشار: 1396/12/8