فرش دستباف یکی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران محسوب میشود که در بازارهای خارجی دارای جایگاه والایی است. اما این کالا در بازارهای داخلی دارای جایگاهی مشابه جایگاه آن در خارج از مرزها نیست و امروزه در خانههای ایرانیان فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی با اختلافی محسوس بسیار کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر نویسندگان عمده دلیل این استقبال ضعیف قیمت بالای این کالا نسبت به نمونههای ماشینی است. در این تحقیق که به روش پیمایشی، در چهار مرحله و در مناطق عمومی و مرفهنشین چهار شهر تبریز، قم، تهران و اصفهان انجام شده قیمت بالای فرش دستباف دلیل غالب عدم استفاده قشر مرفه جامعه از فرش نبوده و دلایل دیگری نیز بیان شده است که عبارت است از عدم شناخت کیفیات ویژه فرش دستباف نسبت به نمونههای ماشینی.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
بازاریابی فرش دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7