1- دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (5637 مشاهده)
امروزه با شرایط پیش آمده در دنیای صنعتی مادی و مدپذیر، نگاه صرفاً هنری و یا زیباییشناسی به فرش دستباف، نمیتواند جوابگوی این کالای دستی و با ارزش باشد. نگاه صرفاً هنری و یا صرفاً تجاری، هر کدام به اندازه خود زیانهایی را به فرش دستباف وارد ساخته و میسازند. بنابراین، حفظ تعادل در بررسی این امر بسیار مهم است. نگهداری بازار فرش دستباف به اندازه جنبه هنری آن حائز اهمیت است و به همین علت این مقاله، جایگاه طرحهای جدید فرش در نظام بازار و نوع گرایش افراد مخاطب به آنها را مورد بررسی قرار داده است. امروزه سنتگرایی محض در طرح و نقش فرشها و خلاقیت و نوآوری در طرحهای جدید با چالش روبرو شده است، بنابراین مطالعه در این زمینه برای توسعه و گسترش جایگاه فرش ضروری مینماید. این مقاله با روش کتابخانهای و بر اساس دریافت اطلاعات از نمونههایی واقعی و تکمیل پرسشنامهها به این نتیجه رسیده است که تحریک نیاز در مخاطبان به واسطه طرحهای جدید و همچنین تبلیغات مؤثر، تقاضا ایجاد میکند و در نتیجه بازار، سفارش جدید طرح به هنرمندان میدهد تا طر ح جدیدتری را وارد بازار کنند، بنابراین طرحهای جدید و استفاده از خلاقیت در طرح فرش باعث استقبال مصرفکنندگان و توسعه مصرف فرش دستباف، خواهد شد.
واژههای کلیدی: طراحی فرش دستباف،
نوآوری،
خلاقیت،
نظام بازار این مقاله برگرفته از پایا ننامه کارشناس یارشد خانم الهه ایمانی با عنوان جایگاه صنایع دستی در دوران توسعه فناوری های تولید صنعتی )نمونه موردی: فرش دستباف و
فرش ماشینی( است که به راهنمایی آقای دکتر حسنعلی پورمند در دانشگاه تربیت مدرس به انجام رسیده است.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
طرح و نقشه دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7