۱- دانشکده مدیریت مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد
۲- دانشکده فرش مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد
۳- دانشکده مدیریت دانشگاه یزد
۴- دانشگاه تهران
چکیده: (۵۵۰۹ مشاهده)
دانشگاه محل تفکر منطقی و آموزش و یادگیری بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که باعث ایجاد فرصتهایی برای پیشرفت و ترقی افراد میشود و آنان را برای ورود به عرصههای کاری آماده میسازد. افزایش و گسترش این مؤسسات به همراه رشد تغییرات محیطی باعث شده است تا مراکز دانشگاهی نیز، همانند سایر سازمانها، اهمیت فلسفه مشتری مداری را درک نموده و برای حفظ موقعیت رقابتی خود، به بهبود کیفیت خدمات خود بپردازند. از آنجا که پیشنیاز بهبود کیفیت خدمات، پایش و ارزیابی آن و شناخت نقاط قوت و ضعف سازمان از این نظر است، استفاده از ابزار و روشهای مناسب میتواند ما را در انجام این کار یاری رساند. یکی از ابزار مهم و پرکاربرد در این زمینه ServQual است. در این راستا، پرسشنامهای بر اساس مدل ServQual (سروپرف) و در ۵ بُعد و ۲۷ سؤال طراحی و طی آن، سطح کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در دانشکدهی فرش جهاد دانشگاهی یزد اندازهگیری شده است. سپس با استفاده از روش TOPSIS فازی، مؤلفههای کیفیت خدمات در این دانشگاه رتبهبندی شدهاند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در این دانشکده در سطح متوسط قرار داشته است. همچنین رتبهبندی مؤلفههای کیفیتی نشان داده که جذابیت ظاهری تسهیلات فیزیکی و ثبت و نگهداری سوابق تحصیلی دانشجو بدون کم و کاست، به ترتیب بهترین و بدترین مؤلفههای کیفیت خدمات آموزشی در این دانشکده بودهاند. در پایان پیشنهاداتی به منظور بهبود مهمترین مؤلفههای کیفیت خدمات آموزشی ارائه گردیده است.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش عمومی و آموزش عالی دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7