با مهاجرت قوم بنیاسرائیل به ایران و سایر کشورهای تولیدکننده فرش، نقش آنها در تجارت سبب شد تا اندیشههای مذهبی آنان رفتهرفته به هنرهای سنتی این کشورها راه یافته و قالیهای کلیمی پدید آیند که نقوش مذهبی آیین موسی(ع) یا امضای تجار کلیمی را دربر میگیرند. از سال 1850 میلادی قالیهای کلیمی در شهرهای مهم ایران همچون تبریز، کاشان و کرمان بافته میشدند که محصول تلفیق نقوش مذهبی کلیمی با طرحها و هنر غنی قالیبافی ایرانی بودند. از طرف دیگر با تشکیل دولت اشغالگر قدس و مهاجرت اقوام کلیمی از سراسر جهان به فلسطین اشغالی، تجربیات کلیمیان در ایران و کشورهای تولیدکننده فرش، و نیز مدارس اتحاد به آنها در تأسیس کارگاههای هنریـتولیدی کمک نمود تا از راه تولید آثار هنری، برای جامعه جدید کلیمی پیشینه مصور فرهنگی فراهم کنند. از تحلیل و قیاس تاریخی و نشانهشناختی پنج نمونه پرتعدادتر این قالیها در ایران و فلسطین اشغالی، چنین برآمد که تفاوت در انگیزه و بستر تولید، قالیهای این دو منطقه را متفاوت نموده است. نمونههای ایرانی به سنت فرش و ارزشهای زیباییشناختی آن وفادار بودهاند و انگیزه اقتصادیـهنری در آنها اولویت دارد اما در نمونههای فلسطین اشغالی، با گزینش طرحهای و نشانههای مذهبیـسیاسی اهداف سیاست تحت لوای مذهب اولویت مییابد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |