موضوع شکار و نقوش حیوانی یکی از مهمترین و اثرگذارترین نقوشی است که میتوان آنها را از دیرباز تاکنون در هنر ایران مشاهده نمود. این نقوش که دربرگیرنده مفاهیم دینی و اسطورهای کهن، بیانکننده موقعیت جغرافیایی و طبیعی محل زندگی بشر و آمال و آرزوهای وی و همچنین قدرت طلبی و تنازع بقا بوده، سالیان متمادی است که به بهترین نحو ممکن به دست بشر زمان خود طراحی و در هنرهای گوناگونی به اجرا درآمده است. اهمیت نقوش حیوانی و شکار تا بدان جا است که همواره تکرار شده و در هر دوره نیز، ویژگیهای خاص خود را چه از نظر مفاهیم موجود و چه تنوع حیوانات در حال نبرد و ترکیببندیهای مختلف حفظ نموده و با نوآوریهایی ارائه گردیده است. این گفتار میکوشد به یکی از انواع نقوش حیوانی و شکار در هنر ایران، یعنی نقوش گرفتوگیر پرداخته، بهطور اجمالی نمونههایی را از دوران باستان تا پس از دوره صفویه معرفی نماید و در نهایت جلوههایی از این نقوش را از نظر تنوع حیوانات و نوع ترکیببندیهای موجود، در چند نمونه از فرشهای شکارگاهی و جانوری عصر صفوی مورد مطالعه قرار دهد.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
طرح و نقشه دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1396/12/6