فرش دستباف یک محصول مهم تولیدی ایران است که عمدتاً با هدف صادرات تولید میشود و بهدلیل جنبههای فوقالعاده قوی هنری، علاقمندان زیادی در سطح جهان بهخصوص در کشورهای غربی دارد. مؤلفههای هنری با آمیختهای از فرهنگ، آداب، رسوم، مذهب و معماری ایرانی-اسلامی همراه با تنوع بالا در طرحها و نقوش و رنگها، فرش دستباف ایرانی را از یک کفپوش ساده و تجاری کاملاً متمایز کرده و نام و نشان تجاری باارزشی در اذهان حک کرده است. این محصول همانند سایر تولیدات در بستر زمان و برای پاسخگویی بهنیاز تولیدکنندگان از فنآوری بهره میبرد. اگرچه ضریب نفوذ فنآوری در فرش با کندی قابل محسوسی رشد میکند. موضوع این نوشتار پیرامون استفاده از فنآوری در مرحله بافت از زنجیره تأمین است که با اختلاف نظر زیاد همراه بوده است. در سایر حلقههای زنجیره تأمین از جمله ریسندگی، چلهکشی، رنگرزی، طراحی و نقاشی، پرداخت، تبلیغات، بازاریابی، فروش و صادرات با حساسیتهای متفاوتی از فنآوری استفاده میشود. در این مقاله سعی میشود با موشکافی ابعاد موضوع و با استفاده از نظرات خبرگان بهویژه دستاندرکاران تشکلهای تولیدی و صادراتی و دانشگاهی داخلی و خارجی (اتحادیه واردکنندگان فرش دستباف ایرانی در اروپا) و معاونت فنآوری ریاست جمهوری با انجام جلسات متعدد در وزارت بازرگانی سابق و مرکز ملی فرش، اثر استفاده از دستگاههای مکانیکی بافت بهجای بافندگان مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است بهدلیل تفاوت دیدگاهها در این ارتباط، نگارنده با استفاده از مباحث مطرح شده در نهایت خود بهجمعبندی میپردازد.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
بافت و مرمت دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7