1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز 
 2- دانشگاه الزهرا (س) 
 3- دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز 
                    
                    
                    چکیده:       (6085 مشاهده)
                    
                    
                    بررسی و پژوهش درباره قالی معاصر از اهمیت شایانی برخوردار است و دریافتهای اصیل از مسئله هویت و بیانهای منطبق با محیط و زمان بدون تردید آسان نخواهد بود. چنانکه پرداختن به مفاهیم کلی همچون هویت، متون پژوهشی را در پارهای موارد به حوزه جملات پیچیده و اغلب فلسفی میکشاند. در بررسی تقابلها و تداخلهای فرهنگی قالی اردبیل ملاحظه میشود که یک روند نامتعادل در روابط اجتماعی- هنری با برخی شهرهای صاحب سبک و پویا موجب گردیده تا در نیم قرن گذشته اصالتهای برجسته آن به آلایشها و خدشههایی دچار گردد و تضادهایی آشکار در آن راه یابد. این مقاله با مطالعه تطبیقی ۳۶ نمونه از آثار شاخص «اران جمهوری آذربایجان» و «اردبیل» به کنکاش در مفهوم هویت در دو نگاه سنتی و معاصر میپردازد و رمز بیهویتی قالی معاصر را در گذر از هویت بومی مشترک به هویتهای غیربومی تکثیر شده مییابد. 
                     
                    
                    
                    واژههای کلیدی:  اران، 
اردبیل، 
هویت، 
نمادپردازی تاریخی، 
طراحی سنتشکن این مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر مهدی جهانی با عنوان «مفاهیم سه گانه شکل گیری قالی معاصر » تحت راهنمایی نویسنده مسئول، دکتر اشر فالسادات موسوی لر و مشاوره جواد حسن پورنامی و عبدالله میرزایی استخراج شده است.
                    
 
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
علمی - پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
طرح و نقشه  دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7