نویسندگان محترم توجه کنید برای انجام هرگونه پرداخت فقط و فقط از گزینه پرداخت صورتحساب در پنل کاربری استفاده کنید

دوره 4، شماره 11 - ( پاییز و زمستان 1387 )                   دوره 4سال 1387شماره 11 صفحات 113-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaksar Astane H, Mazhari M, Shahnooshi N. Determining Comparative Advantage and Recognizing Target Markets of Iran’s Hand-woven Carpet. goljaam. 2009; 4 (11) :113-125
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-406-fa.html
خاکسار آستانه حمیده، مظهری محمد، شاهنوشی ناصر. تعیین مزیت نسبی و شناسایی بازارهای هدف فرش دستباف ایران. مجله علمي پژوهشي گلجام . 1387; 4 (11) :113-125

URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-406-fa.html


1- کارشناسی ارشد گروه پژوهش‌های اقتصادی جهاد دانشگاهی مشهد
2- مربی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی
3- مربی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (267 مشاهده)
 فرش مهمترین کالای صادرات غیر‌نفتی کشور است که طی چهار دهه گذشته، بیش از ۲۵ درصد ارزش صادرات غیر‌نفتی را به‌خود اختصاص داده و صادرات کشور از این کالا تأثیر چشمگیری پذیرفته است. بر این اساس، هدف این تحقیق بررسی عملکرد صادراتی فرش دستباف ایران و شناسایی بازارهای هدف و موانع حضور در آنهاست. بدین منظور ابتدا مزیت نسبی فرش دستباف ایران با استفاده از شاخص‌های RCA ، RSCA و طی سال‌های ۲۰۰۰-۲۰۰۵ میلادی محاسبه شد، در ادامه جهت انتخاب مناسب‌ترین بازارهای بالقوه صادراتی ابتدا کشورهای وارد‌کننده فرش شناسایی و سپس با به‌کارگیری روش تاکسونومی عددی(Taxonomy) این بازارها اولویت‌بندی شدند. نتایج مطالعه نشان داد که کشور ایران در صادرات فرش دارای مزیت نسبی صادراتی است، اما روند نزولی مزیت نسبی فرش دستباف طی سال‌های مورد مطالعه حاکی از تضعیف موقعیت رقابتی این کالا در سطح جهان است. به عبارت دیگر نزولی بودن شاخص مزیت نسبی فرش دستباف حرکت کشور به سمت از دست دادن تخصص در صادرات فرش را نشان می‌دهد. همچنین نتایج اولویت‌بندی بازارهای هدف نشان داد به ترتیب کشورهای آمریکا، امارات، ژاپن و آلمان عمده‌ترین بازارهای صادرات فرش دستباف ایران هستند.
متن کامل [PDF 439 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: بازاریابی فرش
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گلجام؛ دوفصلنامه علمی-پژوهشی فرش دستباف می باشد.

بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Scientific-Research Goljaam

Designed & Developed by : Yektaweb