یک نقش از صافی ذهن انسانهای مختلفی عبور میکند. دالان زمان و ذهن در شکلگیری طرحها نقش مهمی ایفا میکنند. بسیاری از طرحها و نقوش قالی محصول تبادلات فرهنگی ملتها و اقوام مختلف هستند؛ همانگونه که بسیاری از محصولات فرهنگی و اجتماعی نظیر داستانها، گویشها، آداب و رسوم و... بین ملتها و اقوام مختلف مبادله میگردند و در این مسیر رنگ و بو و لهجه محلی بهخود میگیرند، نقشها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نقشها نیز در نقل و انتقالات خود از محلی به محل دیگر دچار تغییر و تحول میگردند. هر نقشی فرزند نیازهای جامعه خود در زمانی خاص محسوب میگردد، شاید هم این طرح و نقش در جوامع دیگر متناسب با نوع زندگی، عملکردی متفاوت داشته باشد و حتی با نامی دیگر معرفی و عرضه گردد. طرحهای شکسته هریس نیز از این قاعده پیروی میکنند. طرح لچک ترنج شاه عباسی گردان را بافندگان این ناحیه به طرح شکسته تبدیل کردهاند و به مرور با تغییرات صورت گرفته به روش ذهنی و ابداعات نو در طرحها، الگوهای بصری تازهای به فرهنگ تصویری فرش عرضه شده است. وجود ارتباط بین نقشمایههایی مثل گوبک، لَلَک، سوقوردی و... در قالی هریس و بُنمایههای اسطورهای تأملبرانگیز است. بافندگان ذهنیباف این حوزه، با بهرهگیری از عامل تشبیه و انتزاع به خلق مجموعهای از نقشمایههای بدیع پرداختهاند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
طرح و نقشه دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1396/12/6