Iranian Journal of hand woven carpet
نشریه علمی گلجام
goljaam
Art & Architecture
http://goljaam.icsa.ir
1
admin
2008-2738
2588-7351
10.18869/acadpub.goljaam
14
13
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
14
33
online
1
fulltext
fa
طبقه بندی و بررسی سیر تحول طرح و نقش در قالیهای یلمه شهرستان بروجن(20سال اخیر)
Classification and investigation of the design and patterns' evolution on the Yalameh carpets in Boroujen(Twenty recent years)
طرح و نقشه
علمی - پژوهشي
Research
قالی های یلمه ی ایل قشقایی در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری (به عنوان منبع اصلی بافت قالی یلمه) و چند روستای حومه ی آن از اهمیت ویژه ای برخوردارند. این قوم پس از مهاجرت به سمت استان اصفهان در منطقۀ علی­آباد ساکن شده و سپس در مناطق دیگر استان اصفهان و استان<span dir="LTR">­</span>های همجوار از جمله شهرستان بروجن واقع در استان چهار محال و بختیاری نیز اسکان پیدا کردند. به این ترتیب دوره­ای تازه از رواج طرح و نقش­های اصیل طایفۀ یلمه به وجود آمد. قالی یلمه در سه طرح حوضی، شکرلو و بندی بافته می شود که می توان گفت همۀآنها در یک گروه جای می گیرند ولی به اشکال گوناگون ترکیب شده اند. در این مقاله سعی بر آن خواهد بود تا با روش کتابخانه ای و میدانی، به شناخت کلی قالی یلمه با تفکیک تمامی اجزای به کار رفته در آن (از جمله حوض ها، حاشیه ها، لچک ها، نقوش و ترکیب بندی) پرداخته شود و سپس سیر تحول آنها در 20سال اخیر را مورد بررسی قرار داده و زمینه شناخت بهتر این گروه از قالیها (که تا حدودی ناشناخته مانده اند) فراهم آید. سؤالات این بررسی عبارتند از: تفاوتهای موجود در طرح و نقش قالی های جدید و قدیم چیست و بیشترین و کمترین تغییرات در کدام گروه از طرحهای سه گانه و در یک نگاه دقیق تر، در کدام بخش از اجزاء تشکیل دهندۀ قالی یلمه اعمال شده است. بدین ترتیب مشخص خواهد شد که با وجود یکسانی موضوعات نقوش در نمونه های قدیمی و جدید، تفاوتهای آشکاری در نحوه ی نمایش نقوش جدید و چیدمان آنها وجود دارد که در متن مقاله به آن پرداخته شده است. <span dir="LTR"></span><br>
<span dir="LTR"></span>
Yalameh-i-Qashqayi carpets in Borujen city of Chaharmahal and Bakhtiari province (as the main source of Yalamecarpet weaving) and some of its suburban villages are especially important. The people settled in the province of Isfahan after the migration to Ali Abad area and then settled in other areas of Isfahan province and neighboring provinces, including Borujen, in the province of Chahar Mahal and Bakhtiari. In this way, a new era of propagation and the original role of the Yilmeh tribal system emerged. Yalameh carpet is woven in three designs of a pillow, a bowl, and one that can be said that they all fall into one group, but they are combined in various shapes. In this paper, it will be tried to use the library and field method to find out the overall Yalameh carpet by separating all the components used in it (including pools, margins, patches, motifs and composition) and Then they will examine the evolution of the last 20 years and provide a better understanding of the group of carpets (somewhat unknown). The questions of this review are as follows: What are the differences in the design and role of the new and old carpets? What is the most and the least change in which group of tripartite designs and at a closer look, in which part of the components of Yalameh carpet has been applied? In this way, it will be determined that despite the same pattern of motifs in old and new samples, there are obvious differences in the way of displaying new designs and their arrangement, which are discussed in the text of the article
طرح و نقش, قالی یلمه, بروجن, طبقه بندی
design and pattern, Yalameh woven carpet, Boroujen, classification.
5
20
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-557-1&slc_lang=fa&sid=1
sogand
shabani boroujeni
سوگند
شبانی بروجنی
sogand.shabani@gmail.com
4650706521
10031947532846002327
Yes
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
peyvand
tofighi
پیوند
توفیقی بروجنی
peyvandtofighi@yahoo.com
4650452198
10031947532846002328
No
دانشگاه شهرکرد
fa
نقش پادشاه و ملکه جنیان در فرش عرب جنی فارس
Pictures of ğeni's King and Queen in Arab Jinni carpets (Fars carpet)
طرح و نقشه
علمی - پژوهشي
Research
در این نوشتار تلاش بر آن است تا ریشه­های تصویری فرش عرب جنی شناسایی گردد. به عقیده­ی نگارنده، این فرش، دارای نقوشی از نیروهای ماوراء­الطبیعه می­باشد که در ترکیب و خلط داستان­های مربوط به جمشید، پادشاه اُسطوره­ای و حضرت سلیمان (ع)، به وجود آمده­اند. با توجه به این که هنر ایرانی معمولاً با روایات و یا اعتقادات مذهبی آمیختگی دارد؛ لذا آشنایی با شباهتهای داستان جمشید افسانه­ای با سلیمان نبی، از یک سو و از سوی دیگر شناسایی اعتقادات کیش صابئین و محل عزیمت و کوچ ایشان، به عنوان حلقه­ی واسط برای شناسایی نقوش موسوم به «جنی» حایز اهمیت می­باشد. عنصر مشترک میان جمشید، سلیمان نبی و صابئان، آب به اشکال مختلف است. آب در روایات اسلامی، بن­مایه­های داستان سلیمان نبی (ع) را شکل می­دهد و در قالب بلقیس، صَخَر جنی و در نهایت اُمّ­الصبیان بروز و ظهور می­یابد. آب در اعتقادات مزدیسنی، با درون­مایه­ی داستان جمشید اُسطوره­ای هم­آمیزی دارد و در قالب ایزدبانوی ناهید پا به عرصه­ی وجود می­نهد؛ در کیش صابئان نیز که به پرستندگان آب شهره­اند، در قالب تقدس آب و اعتقادات ایشان به غسل تعمید بیان می­شود. این نوشتار از مقایسه تطبیقی نقوش، فرهنگ عامه و ادبیات دینی و کهن ایران بهره جسته و روش تحقیق به صورت توصیفی­- تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به شیوه­ی کتابخانه­ای و میدانی می­باشد.
In this paper it is attempted to be identified the motif of Arab Jinni carpets. In my opinion, this carpet is decorated by spiritual and Celestial powers that combination of novels of Jamshid and Prophet Solomon that lived in pre-Islamic centuries. Jamshid was king and Solomon was King and Prophet. Considering that the spirit of Persian art always penetrates the body of traditions or religious beliefs; So, acquaintance the similarities of the Jamshid novel with Prophet Solomon novel, On the one hand, and, on the other hand, beliefs, religion and place of departure Sabeans followers as an interface ring to identify motifs known as "Ğeni" is important. The water is a common element between Jamshid, Prophet Solomon and Sabein. Water in the Islamic traditions, create the motifs of Prophet Solomon Novel and emerges in the form of Belqis, Saxre Jenni and Omme Sebyan. Water in the Zoroastrian beliefs is linked with motifs of Jamshid novels and puts into existence in the form of Nahid goddess; in Sabeen religion who is famous for water worshipers that expressed in the form of sacred water and their beliefs on baptism.<span dir="RTL">)</span>Water in Sabean religion is linked with sacredness of water and baptism. This text uses the comparative method of motifs, folklore, and ancient Persian literature. The research method is based on description and analysis. Style data document is library research and gathered through a field.
فرش عرب جنی, جمشید, سلیمان نبی, امّالصبیان, ایزدبانوی اناهیتا, صابئان, جن
Arab Jinni carpet, Jamshid, Solomon, Omme sebyān, Nahid goddess, Sabean, ğeni.
21
50
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-212-2&slc_lang=fa&sid=1
azadeh
pashootanizadeh
آزاده
پشوتنی زاده
pashootanizadeh@gmail.com
2297093543
10031947532846002326
Yes
Cultural Heritage
میراث فرهنگی
fa
بررسی فرش قاینات با تکیه بر اسناد تاریخی آستان قدس رضوی
A Study of Qa'inat Carpets Based on the Historical Documents in the Archives of Astan Quds Razavi
تاریخ فرش
علمی - پژوهشي
Research
ولایت قاینات یکی از مهمترین مراکز تاریخی تولید فرش در ایران است. در میان اسناد تاریخی تشکیلات آستان قدس رضوی که در ارتباط با تأمین و نگه داری مفروشات حرم امام رضا (ع) می باشند، نام مناطقی مانند قاین، بیرجند و درخش مشاهده می شود. این مناطق از نظر جغرافیای تاریخی در ولایت قاینات قرار دارند و از مناطق مهم تولید فرش این ناحیه محسوب می شوند.<br>
با توجه به اهمیت تاریخی قاینات در تاریخ فرش ایران و اطلاعات مبهم موجود درباره مفروشات آن، به ویژه پیش از اواسط قرن 13 شمسی، این مقاله در تکمیل اطلاعات تاریخ فرش جنوب خراسان در سه دوره صفویه، افشاریه و قاجاریه حایز اهمیت است. بنابراین از اهداف این مقاله می توان به شناخت فرش قاینات در فاصله سال های 1022 تا 1340 قمری، انواع فرش های تولیدی این ناحیه و ویژگی آنها (طرح، نقش و ابعاد) با تکیه بر اسناد تاریخی آستان قدس اشاره کرد. این پژوهش از نوع تحقیقات تاریخی توصیفی است که به شیوه کتابخانه ای، اسنادی اجرا شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از دوره صفویه تا اواخر دوره قاجاریه نمد و قالی از مهمترین تولیدات این ناحیه بوده است. همچنین در دوره صفویه قاین یکی از مناطق مهم قالی بافی در ایران بوده است، که تولید قالی های در ابعاد بسیار بزرگ به سبک شهری در آن رواج داشته است.<br>
<br>
<em>Qa'inat </em>has been one of the principal carpet-weaving centres in Iran through the history. Studying the historical documents in the Archives of Astan Quds Razavi which relate to the supply and maintenance of the carpets in the Holy Shrine of Imam Reza (AS), the names of some regions such as <em>Qa'in</em>, <em>Birjand </em>and <em>Dorokhsh </em>are observed. These regions are important carpet-weaving centres in the<em> Qa'inat</em>.<br>
Considering the historical significance of <em>Qa'inat </em>in the history of carpet-weaving in Iran and the ambiguities in its weavings before 1870, the findings of this article will complete the current information on the history of carpet in the south of Khorasan during Safavid, Afshar and Qajar periods. This research work is aimed primarily at studying <em>Qa'inat </em>carpets from 1022 to 1340 AH (1613-1921 CE), their variety and distinctive features i.e. designs, motifs and dimensions based on the historical documents in the Archives of Astan Quds Razavi. This historical research work, which is both library and documents research. illustrates that felts and carpets have been two of the most well-known handicrafts of this region from Safavid to the late Qajar periods. It also depicts that <em>Qa'in </em>has been one of the most important carpet-weaving centres in Iran, in which weaving large and extra-large rugs and carpets with an urban style was commonplace.<br>
فرش قاینات, قاین, بیرجند, درخش, اسناد تاریخی فرش
Qa'inat carpet, Qa'in, Birjand, Dorokhsh, carpet hitstorical documents
51
61
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-599-1&slc_lang=fa&sid=1
mona
soltani
منا
سلطانی
mona_soltani_1146@yahoo.com
0681850371
10031947532846002324
Yes
دانشگاه هنر
zahra
Fatemi Moqaddam
زهرا
فاطمی مقدم
fatemi7638@gmail.com
0062141538
10031947532846002325
No
سازمان کتابخانه ها ، موزه ها ومرکز اسناد آستان قدس رضوی
fa
تبیین جامعه شناختی یادگاری بافی در قالی های عشایری و روستایی ایران (مطالعه ی موردی: قالی کرمانشاه)
Sociological Explanation of memorials weave in Iranian tribal and rural carpets (Case study: Kermanshah carpet)
جامعه شناسی فرش
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">در نظام قالی بافی ایران، در مواردی بافندگان اقدام به نوشته بافی نموده اند؛ این نوشته ها که اغلب شامل اعداد و اسامی هستند از الحاقات بافنده در حین بافت بوده و از نقشه فرش قابل تمایزند لذا می توان از آن با عنوان یادگاری بافی نام برد. اگرچه یادگاری بافی به منطقه و جغرافیای خاصی محدود نمی شود با این وجود در سبک های فرشبافی ایران، بیشتر در فرشهای عشایری و روستایی قابل مشاهده است. قالی سنتی منطقه ی کرمانشاه نیز که در سبک قالی های عشایری و روستایی و در زیر مجموعه ی قالی های کُردی قرار می گیرد، موارد قابل ملاحظه ای از یادگاری بافی را در خود گنجانده است. با توجه به تاریخ های یادگاری بافی ها در نمونه های مورد بررسی ، کنش مذکور در برهه ی زمانی خاصی آغاز و به تدریج خاتمه می یابد. نظر به شاخصه ی قالی سنتی بعنوان یک پدیده فرهنگیِ بومی و محلی از یک طرف، و تغییرات ساختاری در نظام قالی بافی کرمانشاه از طرفی دیگر، این سوال مطرح می شود که کنش یادگاری بافی از چه شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متاثر بوده است و گرایش های ذوقی و بینش بافندگان چه ارتباطی با تغییر و تحولات فرشبافی ایران به طور عام و فرشبافی کرمانشاه به طور خاص داشته است؟ هدف پژوهش حاضر تبیین جامعه شناختی کنش یادگاری بافی بر مبنای رویکرد الماس فرهنگی ویکتوریا الکساندر می باشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از نقش نظام های حمایتی و توزیع کنندگان، چگونگی مصرف اثر و جامعه ی مخاطبان و تغییرات فرهنگی جامعه قالیبافان در بروز و افول کنش است.</div>
In the carpet weaving system of Iran, in some cases, weavers have written weaving; these texts, which often include numbers and names, are from weaver extensions during the texture and can be distinguished from the carpet map, so it can be called " memorials weave " named. Although the memorial weaving is not limited to a particular region and geography, it is still visible in nomadic and rural carpets in Iranian carpet weaving. Traditional carpet of Kermanshah province, which is in the style of nomadic and rural tribal and under the category of Kurdish carpets, includes a considerable number of "memorials weave". According to the dates of the memorial weaving in the samples, the action is started at a certain time and gradually ends. Considering the characteristics of traditional carpet as a native and local cultural phenomenon on the one hand, and structural changes in the carpet weaving system of Kermanshah, on the other hand, the question arises as to how "memorials were affected by social, cultural and economic conditions”. What was the relationship between the trends and the insights of weavers in Iran in general and in carpet weaving in Kermanshah in particular? The purpose of the present research is to present a sociological explanation of the action of a memorial weaving based on the Victorian Alexander diamond culture approach. The research method is descriptive-analytic and based on library and documentary studies. Research results indicate the role of supportive systems and distributors, consumption of art. The community of audiences and cultural changes of the community of carpet weavers in the emergence and decline of the action of memorial weaving.
یادگاری بافی, کرمانشاه, الماس فرهنگی, قالی عشایری و روستایی, قالیبافان.
memorials weaving, Kermanshah, Cultural Diamonds, tribal and rural carpets, carpet Weavers.
63
82
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-366-2&slc_lang=fa&sid=1
fariba
yavari
فریبا
یاوری
faribayavary@gmail.com
3257265425
10031947532846002321
Yes
دانشکده هنر، دانشگاه شاهد
فاطمه
مهاجر
mohajer.art92@gmail.com
10031947532846002322
10031947532846002322
No
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه پیام نور تهران
علیرضا
خدامی
alirezakhoddamy@yahoo.com
10031947532846002323
10031947532846002323
No
دانشکده هنر ادیان و تمدنها، دانشگاه هنر اصفهان
fa
واکاوی چالشها و راهکارهای توسعه هنر صنعت فرش دستباف روستایی ایران؛ دستاوردهایی برای سیاستگذاری
Exploration of challenges and solutions for development of Iranian rural handmade carpet; implications for policy making
مدیریت فرش
علمی - پژوهشي
Research
هدف کلی این پژوهش، تحلیل چالش‏ها و راهکارهای اساسی هنر صنعت فرش دستباف روستایی ایران از دیدگاه کارشناسان و مطلعان کلیدی به منظور تدوین راهکارهای مناسب برای بهبود سیاست‏گذاری در این حوزه بود. پژوهش کیفی حاضر با استفاده از نظریه زمینهای انجام شد. افراد مورد مطالعه، با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف از بین صاحبنظران، کارشناسان دستگاههای اجرایی و فعالان حوزه هنر صنعت فرش دستباف انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختار یافته بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد، «ضعف مدیریت و سیاست‏گذاری»، «کارکرد نامناسب نظام ارائه خدمات بیمه و مالی»، «موانع و محدودیتهای تولید»، «موانع و محدودیتهای فروش» و «افول بافندگی» به عنوان چالشهای اساسی توسعه هنر صنعت فرش دستباف روستایی مطرح هستند. در این بین، ضعف مدیریت و سیاست‏گذاری به عنوان مانع کلیدی توسعه هنر صنعت فرش دستباف روستایی شناسایی شد. این مشکل ریشه‏ای، بر اساس مفاهیمی از جمله عدم ثبات مدیریتی و جایگاه ضعیف سازمانی، جایگاه غیرشفاف هنر صنعت فرش دستباف روستایی در قوانین بودجه سنواتی کشور و عدم تحقق مناسب اهداف برنامه پنجم برساخته شد. تغییرات اساسی در حوزه مدیریت و سیاست‏گذاری هنر صنعت فرش دستباف روستایی ضروری به نظر می‏رسد. نهاد متولی این صنعت باید بتواند بر اساس هویت روستاها و ترکیب فعالیت‏های اقتصادی این مناطق، هنر صنعت فرش دستباف را به نحوی سازماندهی و مدیریت نماید که در فقرزدایی و بهبود معیشت پایدار روستائیان و عشایر نقش اساسی‏تری داشته باشد. همچنین به منظور ساماندهی زنجیره تولید و فروش هنر صنعت فرش دستباف روستایی، ایجاد و توسعه «الگوی قراردادی» با تأکید بر رعایت حقوق بافندگان روستایی پیشنهاد شده است.
The main aim of this qualitative study is to recognize the main challenges of Iranian rural hand-made carpet and to explore solutions for policy-making from experts and key informants’ viewpoint. This qualitative study carried out by Grounded theory. The study sample included faculty members, experts of related administrations and institutions, and actors of rural hand-made carpet selected by purposive sampling. Data were gathered using semi-structured interviews. The results of this study revealed that there are five main challenges for Iranian rural hand-made carpet: a) weakness of the management and policy-making, b) limited access to the financial resources and insurance, c) obstacles and limitations of production d) obstacles and limitations of sale and e) wane of weaving. Among others, weakness of the management and policy-making was explored as a key obstacle for development of rural hand-made carpet. This fundamental problem was constructed on the basis of concepts such as lack of management stability and weak organizational position of rural hand-made carpet, ambiguous position of rural hand-made carpet in Iranian annual budget laws and lack of appropriate achievement of national fifth plan. Main changes in area of the management and policy-making seems necessary. The governmental body of this industry should have capabilities for its management and organization in order to achievement of poverty reduction and improvement of rural and nomadic people targets on the basis of rurality and economic activities composition in theses areas. Also establishment and development of contractual model was proposed in order to organise chain of rural hand-knotted carpets’ production and sale chain with emphasis on conservation of rural weavers’ rights.
نظریه زمینه ای, چالشها, هنر صنعت فرش دستباف روستایی, مدیریت هنر صنعت فرش
Grounded theory, Challenges, Rural hand-made carpet, Management of carpet
83
103
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-559-1&slc_lang=fa&sid=1
Hojjat
Varmazyari
حجت
ورمزیاری
varmazyari@ut.ac.
2802845586
10031947532846002318
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران
Behrooz
Razani
بهروز
رازانی
bh_razani@yahoo.com
2802845586
10031947532846002319
No
office of infrastructures studies
دفتر امور زیربنایی
Mostafa
Moradi
مصطفی
مرادی
varmazyari2007@gmail.com
2802845586
10031947532846002320
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
fa
مدل ساختاری تاثیر راهبرد رفتار فروش انطباقی بر اثربخشی بازاریابی : نقش میانجی تاکیدات بازاریابیدر هنرصنعت فرش دستبافت
Structural model of the effect of adaptive sale behavior strategy on marketing effectiveness: mediated role of marketing emphasis in handmade carpet industry
مدیریت فرش
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">تغییر رفتار­ فروش در حین تعامل با مشتری بر اساس اطلاعات دریافت شده پیرامون ماهیتِ موقعیت مشتری، شناخت بیشتر نسبت به نیاز­ها و خواسته­های او، رضایتمندی مشتری و در نهایت اثربخشی بازاریابی شرکت‏ها را به ارمغان می آورد. لذا در پژوهش حاضر تأثیر راهبرد رفتار فروش انطباقی بر اثربخشی بازاریابی با توجه به تأکیدات بازاریابی شرکت‏ها در حوزه هنرصنعت فرش دستبافت مورد بررسی قرارگرفته است. جامعه آماری این پژوهش، فروشندگان فرش دستبافت شهر تهران می­باشند که حجم نمونه محاسبه شده 305 نفر بدست آمد که با روش تصادفی ساده در مناطقی که تراکم حضور داشتند، پرسشنامه پژوهش توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد راهبرد رفتار فروش انطباقی بر اثربخشی بازاریابی و تأکیدات بازاریابی شرکت اثر مستقیم دارد ضمن اینکه تأکیدات بازاریابی شرکت نیز رابطه راهبرد فروش انطباقی و اثربخشی بازاریابی را میانجی گری می کند.</div>
<p style="margin: 0px; text-align: justify; line-height: normal; unicode-bidi: embed; direction: ltr;">Change in sales behavior during customers’ interactions based on received information about the nature of their position gives more information about their situation and needs and finally it obtains customer satisfaction and marketing effectiveness. In this study, the impact of adaptive selling behavior and mediated role of marketing emphasis on marketing effectiveness of handmade carpet has been investigated. The interest population of this research is handmade carpet dealers in Tehran city. its sample size was calculated 305 people by Cochran's formula and random sampling method was used. researchers utilized structural equation modeling (SEM) to analyze gathered data. The results showed that adaptive selling behavior has direct effect on marketing emphasizes and marketing effectiveness in handmade carpet. Moreover, marketing emphasizes mediate the relationship between adaptive selling behavior and marketing effectiveness. <br>
<span lang="AR-SA" style='margin: 0px; color: rgb(13, 13, 13); font-family: "B Nazanin"; font-size: 13pt;' dir="RTL"></span></p>
اثربخشی بازاریابی, رفتار فروش انطباقی, تأکیدات بازاریابی, فرش دستبافت.
Marketing Effectiveness, Adaptive sale behavior, Marketing Emphasizes, Handmade Carpet
105
123
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-699-1&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
amini
علیرضا
امینی
alirezaamini@shirazu.ac.ir
0082205906
10031947532846002315
Yes
shiraz university
دانشگاه شیراز
Esmail
Mazroei NasrAbadi
اسماعیل
مزروعی نصرآبادی
Dr.mazroui@yahoo.com
6199973380
10031947532846002316
No
university of kashan
دانشگاه کاشان
tayebeh
jafari
طیبه
جعفری
jafaritaybeh@gmail.com
6339764789
10031947532846002317
No
university of kashan
دانشگاه کاشان
fa
بررسی عوامل مؤثر بر تصمیم خرید واردکنندگان فرش دستباف ایرانی در اتحادیه اروپا
Investigating factors affecting the European ::union:: importers' buying decision making to buy Iranian handmade carpet
اقتصاد فرش
علمی - پژوهشي
Research
<p>هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم خرید واردکنندگان فرش دستباف ایرانی میباشد. این پژوهش کاربردی و به لحاظ نوع داده ­های مورد استفاده، کیفی است. دادههای پژوهش، با استفاده از مصاحبه با واردکنندگان فرش دستباف ایرانی در اتحادیهی اروپا که در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی فرش دستباف در تهران حضور داشتند، جمعآوری شدند. شیوهی نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس بوده و برای تعیین حجم نمونه، از روش متوالی، استفاده شد. بر این اساس، با 14 نفر از واردکنندگان فرش دستباف ایرانی به اتحادیه اروپا مصاحبه گردید که تعداد 11 نفر از آنها اصالتاً اروپایی و سه نفر دیگر ایرانی مقیم اروپا بودند. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از تحلیل محتوای کیفی انجام شد. نتایج تحلیل محتوا، منجر به شناسایی233 کد اولیه شد که در قالب 62 کد گزینشی دستهبندی شدند. با بازبینی و تصفیهی کدهای گزینشی، 38 تم فرعی شناسایی شدند که در نهایت در قالب 5 تم اصلی طبقهبندی شدند. برخی از شاخصها تاثیر مثبت و برخی تاثیر منفی بر تصمیمگیری نسبت به خرید فرش ایرانی داشتند. 5 تم اصلی شناسایی شده عبارتاند از: «محصول، قیمت، توزیع، ترفیع، و عوامل محیطی». برخی از شاخص­ های شناساییشده در این تحقیق نظیر سفارش پذیری در تولید، کیفیت عرضه ، فضاسازی منفی رسانه ­ای علیه ایران، منحصربهفرد بودن فرش، داشتن شریک تجاری مطمئن در ایران، ارائه گواهینامه­ های معتبر بین ­المللی، وضعیت اقتصادی در کشور مقصد و غیره، برای نخستین بار و از دیدگاه واردکنندگان مورد اشاره قرار گرفت؛ که نشان ­دهنده تمایز این پژوهش با تحقیقات قبلی درزمینه­ ی بازاریابی فرش است.</p>
<p><strong>Abstract:</strong> The main objective of this research is to identify the factors affecting the importers' decision to buy Iranian handmade carpet . This research is applied and is qualitative in terms of the type of data used<span dir="RTL">.</span> The research data were collected using interview with Iranian handmade carpet importers in the European ::union:: who were present at The 25th International Handmade Carpet Exhibition in Tehran. The sampling method was accessible, and the sequential method was used to determine the sample size. Accordingly, with14 Iranian handmade carpet importers to the European ::union:: were interviewed, that of which 11 persons were originally European and 3 persons Iranians residing in Europe. Data analysis was performed using qualitative content analysis. The content analysis results led to the identification of 233 primary codes that were categorized as 62 selective codes. By reviewing and filtering selective codes, 38 sub themes were identified, which were ultimately classified into 5 main themes. Some of the indicators have a positive effect and some have a negative influence on the decision to buy Iranian carpet. The ten main identified themes are: product, price, distribution, promotion, and environmental factors. Some of the indicators identified in this research, such as ordering capability in production, supply quality, negative media space against Iran, uniqueness of carpet, having a reliable business partner in Iran, provide international credentials, economic situation in the destination country, and etc. ,for the first time and from the perspective of importers were mentioned; which illustrates the distinction of this research with previous research on carpet marketing.<br>
</p>
تصمیم خرید واردکننده, فرش دستباف ایرانی, بازاریابی فرش, اتحادیه اروپا, تحلیل محتوای کیفی
Importer Buying Decision making, Iranian Handmade Carpet, Carpet Marketing, EU, Qualitative Content Analysis
125
144
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-572-1&slc_lang=fa&sid=1
Malihe
siyavooshi
ملیحه
سیاوشی
siyavooshi@hormozgan.ac.ir
0900891955
10031947532846002312
Yes
Hormozgan University
دانشگاه هرمزگان
Mohammad
Ghafournia
محمد
غفورنیا
m_ghafournian@yahoo.com
3489303431
10031947532846002313
No
Hormozgan University
دانشگاه هرمزگان
Nader
Vesali
نادر
وصالی
vesali.nader@yahoo.com
2550060520
10031947532846002314
No
دانشگاه هرمزگان
fa
ارتقاء محافظت فرش های پشمی در برابر گونه های Tineola bisselliella با استفاده از نانو ذرات نقره و شبکه ای ساز دوستدار محیط زیست بهمراه تحلیل آماری RSM
Enhancement of Wool Carpets Protection against Tineola bisselliella Utilizing Silver Nanoparticles and Friendly-environment Cross-linking Agent Applying RSM Statistical Analysis
رنگرزی و مواد اولیه
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">محصولات ارزشمند پشمی همچون فرش دارای ویژگیهای عالی نظیر استحکام بالا، بازگشت پذیری، رنگ پذیری، حبس هوا بوده و براحتی قابل استفاده می باشند. اما این الیاف، محدودیت تخریب و تغذیه توسط گونه های هضم کننده محصولات پشمی همچون <em><span dir="LTR">Tineolla biselliella</span></em> را دارا می باشند. پژوهش حاضر به ارزیابی کارایی نانو ذرات نقره بهمراه ماده پایدار کننده اسید سیتریک در محافظت فرش های پشمی در برابر <em><span dir="LTR">Tineola bisselliella</span></em> از طریق زیست آزمون معتبر و کمی سازی میزان تغذیه نمونه های عمل شده می پردازد. برای این منظور، از روش آماری طرح مرکب مرکزی (<span dir="LTR">CCD</span>) برای طراحی آزمایشات و همچنین از روش رویه پاسخ (<span dir="LTR">RSM</span>) جهت تجزیه و تحلیل نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار آماری دیزاین اکسپرت استفاده می شود. براین اساس فرش های پشمی با غلظت های مختلف نانو ذرات نقره طی روزهای متفاوت، در مجاورت لاروهای <em><span dir="LTR">Tineola bisselliella</span></em> قرار گرفته و مقادیر کاهش وزن از طریق تغذیه انجام شده نسبت به نمونه شاهد بصورت کمی محاسبه و بصورت کمینه بهینه سازی و از لحاظ کیفی نیز ملاحظه می شود. سپس از طریق تجزیه و تحلیل آماری، مدل های بهینه براساس متغیر وابسته کاهش وزن نسبت به متغیرهای مستقل شامل مقادیر غلظت نانو نقره و همچنین روز های مجاورت ارائه شده اند. همچنین حلالیت قلیایی بعنوان ویژگی مهم دیگر فرش های پشمی مورد بررسی قرار گرفته است. تصاویر چگونگی تغذیه در فرش های پشمی عمل شده و شاهد با استفاده از میکروسکوپ های نوری مجهز به دوربین دیجیتالی و الکترونی پویشی و همچنین آنالیز عنصری فرش پشمی بهینه از طریق طیف سنجی انرژی پراش پرتو ایکس جهت تایید حضور عنصر نقره، بحث شده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در شرایط بهینه شامل استفاده از ٪ 07/3 نانو ذرات نقره و ٪ 0/10 ماده شبکه ساز و دوستدار محیط زیست سیتریک اسید و طی 30 روز مجاورت فرش های پشمی با لاروهای <em><span dir="LTR">Tineolla bisselliella</span></em>، کمینه مقادیر متغیرهای پاسخ شامل ٪ 09/0 کاهش وزن و ٪ 13/3 حلالیت قلیایی و بعبارتی بصورت معنی داری، بالاترین ضد بید<sup>3</sup> فرش های پشمی در برابر گونه <em><span dir="LTR">Tineolla bisselliella</span></em> حاصل شده است.</div>
Worthful wool products have excellent properties such as high strength, resiliency, dyeability, air imprisonment and it is comfortable that can be used easily. But this fiber has a limitation of nutrition and destruction via wool products digesting species such as <em>Tineola bisselliella</em>. This research evaluates silver nanoparticles efficiency accompany with citric acid stabilizing agent in protecting wool carpets against <em>Tineola bisselliella</em> via validity bioassay and quantifying nutrition amount of treated samples. Therefore, central composite design (CCD) statistical method was used to design experiments and response surface methodology (RSM) was applied to analyze obtained results through Design Expert statistical software. Based on this, wool carpets were exposed to <em>Tineola bisselliella</em> larvae with various concentrations of silver nanoparticles during different days and weight reduction amounts were quantitatively accounted, as minimum optimized, and qualitatively observed as compared with control sample. Then, using statistical analysis, optimized models were presented based on weight reduction dependent variable than independent variables such as silver nanoparticles concentration amounts and exposure days. Also, alkaline solubility was evaluated as other significant characteristic of wool carpets. Images of nutrition status in treated and control wool carpets were illustrated using light microscopy equipped with digital camera and scanning electronic microscopy. Beside, elemental analysis of optimized wool carpets was discussed through energy-dispersive spectroscopy in order to confirm silver presence. Results of this study exhibit that in optimized condition including 3.07 % silver nanoparticles, 10.0 % citric acid friendly-environment cross-linking agent, and 30 days exposure of wool carpets to <em>Tineola bisselliella</em>, the minimum of response variables including 0.09 % weight reduction and 3.13 % alkaline solubility, in other words, significantly highest protection of wool carpets was obtained against <em>Tineola bisselliella</em>. <br>
فرش پشمی, نانو ذرات نقره, طرح مرکب مرکزی, روش رویه پاسخ, Tineolla biselliella
Woolen carpet, Silver nanoparticles, Central composite design, Response surface methodology, Tineolla biselliella
145
162
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-628-1&slc_lang=fa&sid=1
Behnaz
Barjesteh
بهناز
برجسته
Emadbarjasteh@yahoo.com
2990575367
10031947532846002309
No
Islamic Azad University of Yazd
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
Ali
Nazari
علی
نظری
a.nazari@iauyazd.ac.ir
3257114109
10031947532846002310
Yes
Islamic Azad University of Yazd
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
Mehdi
Dehghani-Zahedani
مهدی
دهقانی-زاهدانی
dehghani.arash@gmail.com
2298006271
10031947532846002311
No
Islamic Azad University of Yazd
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
fa
تحلیل محتوای مقالات 30 شماره نخست دو فصلنامه علمی- پژوهشی گلجام
Content analysis of the articles published in the first 30 issues of Goljaam bi-quarterly
مدیریت فرش
علمی - پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دوفصلنامه علمی- پژوهشی گلجام با هدف معرفی پژوهشهای علمی انجام شده در حوزههای مختلف فرش دستباف ایران از سال 1384 شروع بهکار نموده است. هدف از این پژوهش تحلیل محتوای 179 عنوان مقاله منتشر شده در 30 شماره نخست این مجله است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است که با استفاده از روش تحلیل محتوا و به شیوه کمی به انجام رسیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند، که در هر شماره این نشریه به طور میانگین 35/6 مقاله منتشر شده است. 69/42 درصد مقالات دو مؤلفه بوده و 46/49 درصد آنها توسط نویسندگانی با درجه علمی دکتری نوشته شدهاند. نویسندگان مرد با نگارش 42/73 درصد مقالات نسبت به نویسندگان زن از جایگاه بالاتری برخوردار هستند. نویسندگان زن جایگاهی در بین 6 نویسنده پرکار دوفصلنامه ندارند. 5 نفر از 6 نویسنده پرکار مقالات از اعضای هیأتتحریریه هستند. در بین دانشگاهها نیز دانشگاه تربیتمدرس، دانشگاه کاشان و دانشگاه شاهد هرکدام به ترتیب با 43، 32 و 31 عنوان مقاله بیشترین سهم را در انتشار مقالههای این نشریه عهدهدار بودهاند. از نظر موضوعی نیز 5/51 درصد مقالات به حوزه طرح و نقش اختصاص یافته است. 7/65 درصد از مقالات به شیوه کیفی و 3/57 درصد آنها به شیوه کتابخانهای به انجام رسیدهاند. </span></span><br>
</p>
<p style="text-align: justify;"> The bi-quarterly of Goljaam is a journal of handwoven carpets and related field that is published by Iran Scientific Carpet Association since 1384. The main aim of this article is the content analysis of the 179 articles published in the first 30 issues of the journal. The design of the study is applied research utilizing content analysis. The findings revealed that in each of the issues 6/35% articles have been published; 57/3% of the articles were library research; 73/42% of the articles were written by male writers; more than 49/46% of the authors were PhDs; 42/69% of the articles were written by a double authors; among the university writers, Tarbiat Modarres university submitted 43 articles, Kashan university 32 articles and Shahed university 31 articles, respectively. The issues covered in the article were basically concerned with carpet design and motif (51/5%).</p>
دوفصلنامه گلجام, تحلیل محتوا, فرش دستبافت, انجمن علمی فرش.
Content analysis, Goljaam bi-quarterly, Hand woven carpet, Scientific Carpet Association.
163
181
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-39-7&slc_lang=fa&sid=1
Abdollah
Mirzaei
عبداله
میرزایی
a.mirzaei@tabriziau.ac.ir
1728502713
10031947532846002308
Yes
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
fa
شناسایی ابزارهای ترفیعی و تبلیغی مناسب برای ارتقای برند فرش دستباف ایران در بازارهای خارجی
Identification of suitable promotional and promotional tools for promoting the handmade carpet brand in foreign markets
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Humanities, Hazrat Masoomeh University, Qom, Iran
Master's degree in Business Management, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran
بازاریابی فرش
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;">فرش دستباف ایرانی با ویژگی</span><span style="font-family:arial,sans-serif;"></span><span style="font-family:b nazanin;">های برجستهی فرهنگی و هنری، محصولی است که طی چند دهه بهعنوان یک کالای قابلتوجه در سبد صادرات غیرنفتی ایران ثبت شده است. این تحقیق با هدف مشخص نمودن ارزیابی ابزارهای ترفیعی و تبلیغاتی فرش دستباف و تعیین اولویت ابزارهای مورد استفاده در زمینهی معرفی این کالا به مشتریان در بازارهای هدف خارجی، نگارش یافته است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از 19 نفر از خبرگان و کارشناسان آگاه به صادرات فرش دستباف در استان تهران است. برای انجام مقایسههای زوجی و تعیین وزن هر شاخص از روش </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">FAHP</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"> و همچنین جهت تعیین اولویت ابزارهای ترفیعی و تبلیغاتی از روش تاپسیسفازی استفاده شد. نتایج حاصل از اجرای روش </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">FAHP</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"> نشان داد معیار قابل اعتماد بودن با وزن 329/0، هزینه با وزن 178/0، اثربخشی و سطح پوشش به ترتیب با اوزان 149/0 و 13/0 و کیفیت با وزن 15/0 به ترتیب اهمیت قرار گرفتند. همچنین بر اساس اجرای روش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TOPSIS</span></span></span> <span style="font-family:b nazanin;">،</span><span style="font-family:b nazanin;"> نمایشگاههای اختصاصی، رسانهها، آگهیهای تجاری، انتشار نشریات، برگزاری تورگردشگری در ایران، فروش شخصی، نمایندگان فروش، تخفیفات قیمتی و جوایز فروش به ترتیب از اولویت بیشتری برخوردارند. نتایج تحقیق در برگیرنده پیشنهادهایی برای صادرکنندگان و برنامهریزان این حوزه میباشد.</span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;">The handmade carpet of Iran with outstanding cultural and artistic qualities is a product that has been registered in the non-oil export basket of Iran for decades as a significant commodity. The purpose of this research is to determine the importance of indicators for assessing promotional and promotional tools for handmade carpets and to determine the priority of tools used to introduce this product to customers in foreign target markets. The statistical population of this research consists of 19 experts and expert experts in exporting handmade carpets in Tehran province. Fuzzy AHP method was used to determine the weight of each index as well as to determine the priority of promotional and promotional tools. Were placed. Also, according to the TOPSIS method, exclusive exhibitions, media, commercial ads, publications, tourism tours in Iran, sales, sales representatives, price discounts and sales awards are the top priorities. The research results include suggestions for exporters and planners in this area.<br>
<br>
</div>
فعالیتهای ترفیعی و تبلیغی, فرش دستباف, صادرات, بازارهای خارجی, برند فرش ایرانی, FAHP.
: Promotional and promotional activities, Handmade carpets, Export, Foreign markets, Iranian carpet brands, FAHP
183
200
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-657-1&slc_lang=fa&sid=1
Rasoul
Abbasi
رسول
عباسی
r.abbasi@hmu.ac.ir
6179299609
10031947532846002306
No
Department of Business Administration, Faculty of Humanities, Hazrat Masoomeh University
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)
zohre
kazemi
زهره
کاظمی
kazemi.zohre@yahoo.com
1270253123
10031947532846002307
Yes
Masters student Business Administration, Hazrat Masoumeh University
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)