Iranian Journal of hand woven carpet
نشریه علمی گلجام
goljaam
Art & Architecture
http://goljaam.icsa.ir
1
admin
2008-2738
2588-7351
10.18869/acadpub.goljaam
14
13
fa
jalali
1390
6
1
gregorian
2011
9
1
7
19
online
1
fulltext
fa
پیشینه فرشبافی جوشقان قالی
History of Carpet Weaving in “Josheghan-e-Ghali”
تاریخ فرش
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">جوشقان قالی در استان اصفهان و در محدوده شهرستان کاشان واقع شده و با این شهر و همچنین شهر اصفهان مراوده اقتصادی دارد. قالیبافی در این منطقه از دوران صفوی رواج داشته و قالیها از همان زمان به کشورهای دیگر صادر میشدهاند. این منطقه با وجود پیشینه پربار هنری آن، کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. این نوشتار به بررسی پیشینه قالیبافی منطقه جوشقان و ارائه نظریات مرتبط با آن میپردازد. دادههای مورد نیاز برای نخستین بار با استفاده از روش میدانی و کتابخانهای و بهشیوهای منسجم گردآوری شدهاند تا از این طریق با دستیابی به آخرین دادههای مربوط به هنر فرشبافی منطقه، این هنر از نابودی مطلق حفظ گردد. در دوران صفوی طرحهای متنوعی در جوشقان بافته میشده و بعدها در زمان قاجار و پس از آن طرحها محدود گردیده و ویژگیهایی را برای خود تثبیت نموده است. با توجه به نقوش رایج قالیبافی معاصر، نظریه پوپ در مورد مشتق شدن طرح معاصر جوشقان از قالیهای گلدانی صفوی مستدلتر است، گرچه نمیتوان با یقین کامل در این مورد اظهار نظر کرد. </div>
<div style="text-align: justify;">“Josheghan-e-Ghali” is located in Isfahan Province near Kashan County, and it has some economic communication with this two cities. Carpet weaving has been common in this area since Safavid era and the products have been exported. In spite of a rich artistic history, this region has been rarely studied. This paper is the first survey about history of carpet weaving in “Josheghan” and the theories about it. The information of carpet weaving in this area will be forgotten, so library research and field method have been used for collecting related data. In Safavid era various carpet designs were weaved in this region but in Qajar era and after that, designs had reduced and some special features had been appeared in the products. It seems that the theory of “Pope” regarding the derivation of contemporary “Josheghan” design from Safavid vase carpet is reasonable. By the way no decisive theory can be expressed in this regard. </div>
قالی جوشقان, قالی گلدانی, طرح قابقابی, نظریه پوپ
Josheghan carpet, Vase carpet, Lattice design, Pope's theory
9
24
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-81&slc_lang=fa&sid=1
Parvin
Ahmadi
پروین
احمدی
10031947532846001104
10031947532846001104
Yes
Art University of Isfahan
دانشگاه هنر اصفهان
Asgar
Izadi Jeyran
اصغر
ایزدی جیران
10031947532846001105
10031947532846001105
No
Tehran university
دانشگاه تهران
fa
نگرشی بر مفهوم هویت در طرح و نقش قالی معاصر اران و اردبیل
Studying Identity in Motifs and Design of Carpets in Aran and Ardabil Regions
طرح و نقشه
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">بررسی و پژوهش درباره قالی معاصر از اهمیت شایانی برخوردار است و دریافتهای اصیل از مسئله هویت و بیانهای منطبق با محیط و زمان بدون تردید آسان نخواهد بود. چنانکه پرداختن به مفاهیم کلی همچون هویت، متون پژوهشی را در پارهای موارد به حوزه جملات پیچیده و اغلب فلسفی میکشاند. در بررسی تقابلها و تداخلهای فرهنگی قالی اردبیل ملاحظه میشود که یک روند نامتعادل در روابط اجتماعی- هنری با برخی شهرهای صاحب سبک و پویا موجب گردیده تا در نیم قرن گذشته اصالتهای برجسته آن به آلایشها و خدشههایی دچار گردد و تضادهایی آشکار در آن راه یابد. این مقاله با مطالعه تطبیقی ۳۶ نمونه از آثار شاخص «اران جمهوری آذربایجان» و «اردبیل» به کنکاش در مفهوم هویت در دو نگاه سنتی و معاصر میپردازد و رمز بیهویتی قالی معاصر را در گذر از هویت بومی مشترک به هویتهای غیربومی تکثیر شده مییابد. </div>
<div style="text-align: justify;"> Investigation and research on contemporary carpets is a vital and original perceptions of "identity" problem and relevant expressions with time and environment is certainly not a easy task. As we deal with some general concepts such as identity, the research literature is often directed to complex and philosophical issues. In the study of cultural encounters and interactions in Ardabil carpets it can be seen that an unbalanced process in social-artistic relations with some style-owned and dynamic cities in the last half century has caused that its simplicity and originality be affected and apparent contradictions can be observed. This paper is a comparative study of 36 samples of carpets from "Aran, Azerbaijan" and "Ardabil" to explore the concept of identity in both traditional and contemporary works, and find the reason for lack of identity via leaving common native identity for reproduced exotic identities.</div>
اران, اردبیل, هویت, نمادپردازی تاریخی, طراحی سنتشکن
Aran, Ardabil, Identity, Historical symbolism, Deconstructive design
25
42
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-349-3&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Jahani
مهدی
جهانی
10031947532846001106
10031947532846001106
No
Islamic Art University of Tabriz
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
Asharfolsadat
Mousavilar
اشرفالسادات
موسوی لر
10031947532846001107
10031947532846001107
Yes
Faculty Member for Al-Zahra University
دانشگاه الزهرا (س)
Javad
Pournami
جواد
حسن پورنامی
10031947532846001108
10031947532846001108
No
Faculty Member for Islamic Art University of Tabriz
دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز
Abdollah
Mirzaei
عبد الله
میرزایی
10031947532846001109
10031947532846001109
No
Islamic Art University of Tabriz
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
fa
بازتاب نقش چهارباغ در قالیهای باغی در غرب ایران با تأکید بر نمونههایی از استان کردستان
Reflections of Chaharbagh Garden in the Persian Carpets of the West of Iran with Emphasis on Examples from Kurdistan Province
طرح و نقشه
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">باغ و قالی از قدیمیترین پدیدههای ایرانیها در سیر تاریخ است. نشانههایی وجود دارد مبنی بر اینکه باغ و فرش ارتباطی تنگاتنگ با هم داشتهاند. در ایران دستکم از دورههای هخامنشی و ساسانی در پیش از اسلام، و همچنین از دورههای ایلخانی، تیموری و بهویژه دوره صفوی آثار مهمی از چهارباغهای قدیمی بهجا مانده است. به موازات باغسازی به سبک چهارباغ، حضور قالیهای طرح گلستان یا چهارباغی نیز در دورههایی از تاریخ ایران پررنگ و چشمگیر است. هر چند که از قالیهای چهارباغی اواخر دوره صفوی تعداد زیادی باقی نمانده، ولی نمونههای انگشتشمار موجود، گسترش این سبک قالی را که بازتابی از نقش چهارباغ است، نشان میدهد. نمونههایی از قالیهای با طرح چهارباغی در غرب ایران و بهویژه در کردستان وجود دارند که تعدادی از آنها اکنون زینتبخش موزهها و کلکسیونهای خصوصی در بیرون از مرزهای ایران هستند. با بررسی این نوع قالیها و چهارباغهای این منطقه در خواهیم یافت که این ارتباط دیرینه است. آثار موجود نشانگر تداوم طرح و نقش فرش چهارباغی و ساخت چهارباغ در منطقه غرب است که پایدارتر از سایر نقاط ایران بوده و تا اواخر دوره قاجار ادامه یافته است. شواهد مربوط به این ایده، قالیهایی باقی مانده با نام قالیهای شمال غرب ایران با طرح چهارباغی یا گلستان بوده که با چهارباغهایی در غرب ایران و بهویژه در شهرهای بیجار و سنندج در استان کردستان قابل مقایسه است. نمونههای این چهارباغها تا پنج دهه گذشته بهصورت کامل وجود داشته است. بنابراین به نظر میرسد که بانیان و سفارش دهندگان چهارباغ و قالیهای طرح گلستان از یک گروه اجتماعی بودهاند، و تصور میشود که آنها در زمره حاکمان محلی بوده باشند. در این نوشته به پیشینه چهارباغ، و قالی چهارباغی در استان کردستان، و ارتباط بین قالی چهارباغی و چهارباغ در استان کردستان پرداخته شده است. </div>
<div style="text-align: justify;"> Garden and Persian carpets of among the oldest phenomena in the course of history. There are some points which indicate that garden and carpet have been closely connected. Chaharbagh structures were important works of ancient pre-Islamic Iran, at Achaemenid and Sassanid periods and Ilkhanid era, especially in the Timurid and Safavid era. Like Chaharbagh style, Chaharbagh or Golestan motifs also are notable and impressive in carpets of some periods of Iranian history. Though there no many Chaharbagh carpets left from the late Safavid era, but the few existing examples shows the spread this carpet style that is a reflection of the Chaharbagh. Examples of the carpets with Chaharbagh design can be found in west of Iran and particularly in Kurdistan, and a number of them now adorn museums and private collections outside the borders of Iran. By examining these carpets and Chaharbagh structures in the area we will understand that this relationship is longstanding. The works reflect the continuity of design and motif of Chaharbagh carpets and Chaharbagh structures which are more stable than other parts of the west of Iran until the end of the Qajar era. Evidences for this idea is the carpets which belongs to the northwestern Iran especially in cities Bijar and Sanandaj in Kurdistan Province. The samples of such Chaharbagh structures were fully operative until five decades ago. Therefore, it is assumed that that the commissioners and patrons of Chaharbagh structures and Golestan carpets have been the same social group, and it is believed that they are among the local rulers. In this paper, the background of Chaharbagh structures, Chaharbagh carpets in Kurdistan province and the relation between Chaharbagh structures and Chaharbagh carpets has been studied.</div>
قالی باغی, چهارباغ, گلستان, بهار خسرو, کردستان
Carpet, Garden, Chaharbagh, Golestan, Baharkhosro, Kurdistan
43
60
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-82&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Ebrahim
Zarei
محمد ابراهیم
زارعی
10031947532846001110
10031947532846001110
Yes
Department of Archeology, Faculty of Architecture and Art, Bu-Ali Sina University
گروه باستانشناسی دانشگاه بوعلی سینا
fa
رنگرزی نخ پشمی با پسماند گل محمدی حاصل از گلابگیری و مقایسه آن با رنگزای پوست انار
Dying of Wool Fiber Using Damask Rose Residue Obtained from Process of Rose Water Extraction and Comparing It with Pomegranate Colorant
رنگرزی و مواد اولیه
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">پژوهش حاضر مبنایی کاربردی برای استفاده از پسماند گل محمدی حاصل از گلابگیری بهعنوان رنگزا در رنگرزی طبیعی ارائه میدهد. پسماند گل محمدی مادهای زائد است که هر ساله در پی عملیات گلابگیری تولید میشود و هزینهها و مشکلاتی از جمله انتقال و دفع برای گلابگیران ایجاد میکند که سبب افزایش هزینههای تولیدی گلاب میشود. لذا در پی رفع مشکلات مذکور، پیشنهاد کاربرد مجدد این ماده بهعنوان رنگزای طبیعی در رنگرزی نخ پشمی ارائه میگردد. با انجام این طرح علاوه بر کاهش هزینههای تولیدی گلاب و جلوگیری از آلودگی زیستمحیطی، رنگزایی نوین با حداقل هزینه اقتصادی فراهم میشود. بدین سبب، کاربرد این ماده در رنگرزی مورد ارزیابی قرار گرفت و رنگرزی با این ماده به همراه دندانههای زاج سفید، سولفات مس، سولفات آهن، کلرور قلع و نمونهای بدون دندانه به روش دندانه پیش از رنگرزی، با مقادیر متغیر دندانه و رنگزا انجام گرفت. پس از انجام رنگرزی، فامهای رنگی حاصل شده با تعدادی از مواد رنگزای مرسوم مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد که فام رنگی حاصل از رنگرزی پسماند گل محمدی از بیشترین شباهت به رنگزای پوست انار برخوردار است. با استحصال این نتیجه، فام رنگی دو ماده رنگزا بهصورت میدانی و با بررسی دیدگاه فعالان عرصه تولید قالی و همچنین بهصورت آزمایشگاهی با اندازهگیری ثبات نوری، شستوشویی و تعیین پارامترهای رنگی مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل نتایج بهدست آمده و حصول مشابهت فام رنگی با رنگزای پوست انار، مشخص گردید که پسماند گل محمدی حاصل از گلابگیری علاوه بر کاربرد بهعنوان رنگزای نوین طبیعی در رنگرزی، در تولید قالی نیز قابل استفاده است.</div>
<div style="text-align: justify;"> Every year, during rose water extraction a huge amount of damask rose residue is produced. The transportation and disposal of these waste materials create some problems including an increase in the price of the produced rose water. In this study the use of damask rose residues in dyeing wool is assessed and a method for its use as a colorant in natural dyeing is offered. Dyeing was carried out by using the material along with some mordants such as alum, copper sulphate, iron sulphate, chlorine and tin and also without mordant by adopting pre-mordanting technique. Various amounts of mordants and colorants were used. Comparing the obtained color hue with those from other traditional colorants, it was observed that the color hue obtained from damask rose residues was greatly similar to the color hue gained from pomegranate peel. These two color hues were analyzed and compared using the carpet weavers’ views as well as measuring wash and light fastness properties using experimental methods. The results indicate that damask residues can be used as a new natural colorant particularly in carpet production. This can provide a new colorant with minimum expenses, reduce the price of rose water extraction, and prevent environmental pollution.</div>
پسماند گل محمدی, رنگرزی طبیعی, نخ پشمی, پوست انار, رنگزای طبیعی
Damask rose residue, Natural dyeing, Wool fiber, Pomegranate peel, Natural colorant
61
74
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-164-5&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Reza
Shahparvari
محمدرضا
شاهپروری
10031947532846001111
10031947532846001111
Yes
Islamic Art University of Tabriz
دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز
Seyed Jalal-eddin
Bassam
سید جلالالدین
بصام
10031947532846001112
10031947532846001112
No
Institute of Technical and Vocational Higher Education‚ Ministry of Jahad Agriculture
مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی
fa
تهیه نخ ابریشمی ضدمیکروب با بهکارگیری آنزیم پروتئاز و نانونقره
Preparation of Antimicrobial Silk Yarn Using Protease and Nanosilver
رنگرزی و مواد اولیه
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"> امروزه کاربرد آنزیمها و ضدباکتریها روی الیاف پروتئینی جهت محافظت منسوجات در برابر میکروبها و جلوگیری از ایجاد لکه، تغییر رنگ و افزایش زمان نگهداری فرشهای ابریشمی در موزهها مورد توجه قرار گرفته است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آنزیم پروتئاز و نانونقره روی نخ ابریشمی انجام شده است. نخ ابریشمی دولا با نمرهtex ۱۴۰ (بهعنوان خامه فرش) با آنزیم پروتئاز و مقادیر مختلف نانونقره در شرایط متفاوت عمل شده و خواص ضدمیکروبی آنها در مجاور دو نوع باکتری E.coli و S.aureos بررسی و مقایسه شده است. همچنین برخی خصوصیات نخ ابریشمی عمل شده شامل کاهش وزن، شاخص سفیدی و خصوصیات رنگی در تصاویر میکروسکوپ الکترونی بررسی شده است. بهکارگیری نانونقره به تنهایی خاصیت ضدمیکروب عالی با غلظتهای متفاوت میکروب را نشان داده ولی سبب کاهش سفیدی نخ ابریشمی شده است. در حالیکه با بهکارگیری ۲% پروتئاز، خاصیت ضدباکتری و سفیدی نخ ابریشمی افزایش یافته است. بر این اساس کاربرد همزمان پروتئاز و ppm۳۰ نانونقره روی نخ ابریشمی سبب ایجاد ویژگی ضد باکتری عالی (۱۰۰%) شده است.</div>
<div style="text-align: justify;"> Today, the use of enzymes and antibacterial protein fibers is greatly favored by researchers to protect textile against microbial attacks, spots, discoloration and to increase shelf life of silk carpets in museums. This study investigates the effect of protease and nanosilver on silk yarn. Silk yarn with 140 Tex as a carpet pile treated with protease and nanosilver in different conditions and their antimicrobial properties against two bacteria, i.e. Escherichia coli and Staphylococcus aureus was studied and compared. Also, some characteristics of products including weight loss, whiteness index and color indices, have been investigated in SEM images. Using nanosilver alone showed excellent antimicrobial properties against microbes with different concentrations while reduced the whiteness of silk yarn. However, using 2% protease led to enhanced antibacterial properties, and whiteness. On these bases, concurrent use of protease and 30 ppm of nanosilver produced silk yarn with excellent antibacterial properties i.e. 100% bacterial reduction.</div>
پروتئاز, ضدمیکروب, نانونقره, ابریشم
Protease, Antimicrobial, Nanosilver, Silk
75
82
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-558-6&slc_lang=fa&sid=1
Majid
Montazer
مجید
منتظر
10031947532846001113
10031947532846001113
Yes
Amirkabir University of Technology
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
Aghdasosadat
Sa'adatdar Arani
اقدسسادات
سعادتدار آرانی
10031947532846001114
10031947532846001114
No
Islamic Azad University, South Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
Mohammad Karim
Rahimi
محمدکریم
رحیمی
10031947532846001115
10031947532846001115
No
Islamic Azad University, Medical Branch of Tehran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
fa
بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور
Studying the Impact of Competitive Intelligence on Iran’s Carpet Industry Competitiveness
اقتصاد فرش
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی نقش هوشمندی رقابتی بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور است. برای سنجش هوشمندی رقابتی از ابعاد هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، هوشمندی تکنولوژیک و هوشمندی بازار و جهت سنجش رقابتپذیری نیز از شاخصهای منابع ورودی، موقعیت در بازار و توان خلاقیت و نوآوری استفاده شد. در ابتدا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون، تأثیر مثبت و معنادار هر سه بعد هوشمندی رقابتی یعنی هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، هوشمندی تکنولوژیک و هوشمندی بازار بر رقابتپذیری صنعت فرش اثبات گردید. در ادامه از طریق آزمون میانگین، موقعیت هر یک از ابعاد هوشمندی رقابتی صنعت فرش بهدست آمد که تنها هوشمندی اجتماعی- استراتژیک در سطح مطلوب و مناسبی قرار نداشت. در انتها نیز با بهکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، اجزای هوشمندی رقابتی رتبهبندی شدند که «اطمینان از تداوم رابطه با مشتری»، «بازخورد از مشتریان» و «انجام برنامهریزی استراتژیک» بهعنوان مهمترین اجزای هوشمندی رقابتی انتخاب شدند.</div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this paper is to survey the impact of competitive intelligence on Iran’s carpet industry competitiveness. To measure competitive intelligence, we applied three dimensions including: social-strategic intelligence, technologic intelligence and market intelligence; and for measuring competitiveness, internal resources, situation in markets and creativity and innovation indices were utilized. First of by applying Pearson correlation and regression tests, positive and meaningful influence of competitive intelligence and its dimensions on competitiveness were demonstrated. Subsequently, the results of using Average test showed that all variables apart from social-strategic intelligence were at favorable levels. Finally by utilizing fuzzy TOPSIS technique, competitive intelligence indices were ranked and “ensuring of continues relationship with customers”, “feedback to customers” and “strategic planning” were selected as the most important ones.</div>
هوشمندی رقابتی, رقابتپذیری, صنعت فرش دستبافت, تصمیمگیری چندمعیاره, تاپسیس فازی
Competitive intelligence, Competitiveness, Hand-made carpet industry, Multi criteria decision making, Fuzzy TOPSIS technique.
83
98
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Abbas
Heydari
سیدعباس
حیدری
10031947532846001116
10031947532846001116
Yes
Faculty Member for Management Faculty of Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
Nima
Saeedi
نیما
سعیدی
10031947532846001117
10031947532846001117
No
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز