Iranian Journal of hand woven carpet
نشریه علمی گلجام
goljaam
Art & Architecture
http://goljaam.icsa.ir
1
admin
2008-2738
2588-7351
10.18869/acadpub.goljaam
14
13
fa
jalali
1389
12
1
gregorian
2011
3
1
6
17
online
1
fulltext
fa
کاهش انحراف با نیازهای بازار جهانیِ فرش دستباف با تأکید بر فناوری اطلاعات
Reducing the Deviation with Global Hand-Woven Carpet Market with an Emphasis on Information Technology
تجارت الکترونیک فرش
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">باید توجه داشت که جهانی شدن به عنوان بخشی از اقتصاد نوین، موضوع بحث کارشناسان اقتصادی در کشورها است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی و رشد و دوام در این بازار، نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقهیابی و ایجاد بازارهای مصرف مناسب و مطمئن است. در این راستا فرش دستباف به عنوان یکی از مهمترین صادرات ایران در عرصه تجارت جهانی، به دنبال بهدست آوردن جایگاه متناسب و در خور توجه و شأن و منزلت خود است. تولید سنتی و تمرکز بر طرح و نقشههای قدیمی و روشهای سنتی بازاریابی و فروش، و نیز کوربافی و تولید بدون اهمیت دادن به سلیقههای مشتریان فرش در بازارهای هدف، میتواند یکی از عوامل رکود فرش ایران باشد که باید در این زمینه، تحول اساسی صورت گیرد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که تولید در ایران رابطهای متناسب با سلیقهها و درخواستهای مشتریان ندارد و از این بابت یکی از عاملهای مهم تأثیرگذار در روند کاهش بازار جهانی فرش ایران محسوب میشود. به نظر میرسد عدم تمایل برای به کار گرفتن ابزار نوین فناوری اطلاعات در میان تجار فرش ایرانی خارج از کشور، باعث نداشتن اطلاعات مناسب در خصوص سلیقه مشتریان و نیز ناتوان بودن در انتقال این اطلاعات به حوزه تولید در داخل کشور نیز شده است. این مقاله به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و حضور در بازارهای خارجی و نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۲ و نیز به صورت کتابخانهای و استفاده از پایگاههای اینترنتی و پرسشنامه به عنوان ابزار انجام شده است. </div>
<div style="text-align: justify;">Globalization as a part of modern economy has been of huge controversies in different countries including Iran. Since Iran is attempting to increase its non-oil exports and its presence in global markets. Enduring in this competitive worldly market necessitates evaluation of tastes and creation of new markets for the products. Accordingly Iranian hand-woven carpets are among the top exports of the country is looking for a proper position in global trade. Traditional production and concentration on out-dated designs beside blind-weaving and neglecting the customers taste in target markets are the main reasons of the recession in its trade that are in an urgent need of reconsideration. Although carpet is of a great artistic value, its commercial value ought to be kept in mind as well. Studies show that there is a huge gap between carpet production in Iran and its marketing and evaluation of potential customers' taste around the world. It seems as if lack of interest in utilizing modern information technology tools among Iranian carpet traders abroad has caused them not receive enough information about customers' taste and as a result fail in relating the tastes and domestic production. This survey type descriptive study attempts to collect data through field, libraries and internet.</div>
فرش دستباف, بازارهای هدف, سلیقه مشتریان بازارهای هدف, ابزار فناوری اطلاعات
Hand-made Carpet, Target Market, Customers' Taste in Target Markets, Information Technology Tools
85
102
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-608-4&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Vandshoari
علی
وندشعاری
10031947532846001084
10031947532846001084
Yes
shahed university
دانشگاه شاهد
Ahmad
Nadealian
احمد
نادعلیان
10031947532846001085
10031947532846001085
No
shahed university
دانشکده هنر دانشگاه شاهد
Aliasghar
Shirazi
علی اصغر
شیرازی
10031947532846001086
10031947532846001086
No
shahed university
دانشکده هنر دانشگاه شاهد