دوره 15، شماره 36 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   دوره 15سال 1398شماره 36 صفحات 62-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadisani M, mazroui nasrabadi E, ghashghaeifar F. Identification and ranking of factors affecting customer satisfaction in hand woven carpets (Case study: Chaharmahal va Bakhtiari province). goljaam 2020; 15 (36) :43-62
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-611-fa.html
محمدی ثانی مریم، مزروعی نصرابادی اسماعیل، قشقایی فر فتحعلی. شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف (مورد مطالعه: استان چهارمحال و بختیاری). نشریه علمی گلجام. 1398; 15 (36) :43-62

URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-611-fa.html


1- گروه فرش، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (2813 مشاهده)
رضایت مشتری برای بقای سازمان بسیار ضروری است. در سال‌های اخیر بازار فرش دستباف ایران توسط رقبا اشغال شده است. این موضع به علت کم توجهی به بحث رضایت مشتری است؛ درنتیجه در این تحقیق به شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستبافت پرداخته می‌شود. این تحقیق در 2 مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله اول از دلفی به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و در مرحله دوم از روش تاپسیس به منظور رتبه‌بندی آن‌ها بهره گرفته ‌شده است. جامعه آماری این تحقیق در مرحله اول خبرگان فرش دستباف و در مرحله دوم مشتریان فرش دستباف در استان چهارمحال و بختیاری است. حجم نمونه اول ۱۵ نفر است و حجم نمونه دوم با استفاده از جدول مورگان ۴۰۰ نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فرش دستباف در ۹ بُعد خدمات پیش از فروش، خدمات حین فروش، خدمات پس از فروش، ویژگی‌های کیفیتی، ویژگی‌های فرآیندی، سیستم توزیع، اقتصادی، ارزش‌گذاری و مشخصه‌های هنری قابل دسته‌بندی است که در این میان با استفاده از روش تاپسیس بعد مشخصه‌های هنری از همه مهم‌تر شد و در مقایسه کل عوامل، مؤلفه اصالت فرش از همه عوامل مهم‌تر است. پیشنهاد می‌گردد در راستای حفظ اصالت فرش دستباف تلاش گردد که این امر از طریق طراحی و تولید فرش اصیل مطابق با نیازهای امروز مشتری و پیش‌بینی نیازهای آینده او قابل تحقق است.
متن کامل [PDF 598 kb]   (507 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت فرش
دریافت: 1398/3/15 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1399/10/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گلجام؛ نشریه علمی فرش دستباف است.
بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است.
Designed & Developed by : Yektaweb