دوره 13، شماره 31 - ( بهار و تابستان 1396 )                   دوره 13سال 1396شماره 31 صفحات 20-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان
2- گروه پژوهش هنر، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر
3- دانشگاه هنر اصفهان
4- گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (5128 مشاهده)
بسیاری از رشته‌های هنری و فرهنگی دوره‌ قاجار همانند نقاشی، معماری، شعر و ادبیات و هنرهای صناعی ایران تحت تأثیر اندیشه‌های مدرنیته غربی دچار تغییر و تحولات و دگرگونی‌هایی در شکل و محتوا شدند، اما به نظر می‌آید، برخلاف چنین تغییراتی، قالی‌های این دوره با حفظ سنت‌های هنری و فرهنگی پیشین عمدتاً به بازنمایی طرح‌ها و نقوش سنتی قالی‌های ایرانی پرداخته است.
پژوهش حاضر سعی دارد، با بررسی و شناخت موقعیت‌های فرهنگی و اقتصادی، وضعیت قالیبافی دوره قاجار، چگونگی تأثیر روابط تولید، حضور شرکت‌های خارجی در توسعه قالیبافی سنتی قاجار و نقش و تأثیر درخواست بازارهای مصرفی غرب را در پایداری طرح‌ها و نقوش سنتی قالی‌های قاجار مطالعه کند.
این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع پژوهش‌های تاریخی-توصیفی-تحلیلی است که از روش کتابخانه‌ای برای گردآوری داده‌ها بهره برده است. پژوهش دربردارنده نتایجی است که نشان می‌دهد افزایش صادرات قالی‌های قاجاری و حضور سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مناطق قالیبافی ایران، که تحت تأثیر بازارهای مصرفی غرب بوده‌اند، عاملی تعیین‌کننده در حفظ و تداوم طرح‌ها و نقوش سنتی قالی‌های قاجاری شده است.
متن کامل [PDF 392 kb]   (1559 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: تاریخ فرش
دریافت: 1395/1/17 | پذیرش: 1395/8/23 | انتشار: 1397/3/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.