دوره 7، شماره 19 - ( تابستان 1390 )                   دوره 7سال 1390شماره 19 صفحات 42-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2- دانشگاه الزهرا (س)
3- دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (4694 مشاهده)
بررسی و پژوهش درباره قالی معاصر از اهمیت شایانی برخوردار است و دریافت‌های اصیل از مسئله هویت و بیان‌های منطبق با محیط و زمان بدون تردید آسان نخواهد بود. چنانکه پرداختن به مفاهیم کلی همچون هویت، متون پژوهشی را در پاره‌ای موارد به حوزه جملات پیچیده و اغلب فلسفی می‌کشاند. در بررسی تقابل‌ها و تداخل‌های فرهنگی قالی اردبیل ملاحظه می‌شود که یک روند نامتعادل در روابط اجتماعی- هنری با برخی شهرهای صاحب سبک و پویا موجب گردیده تا در نیم قرن گذشته اصالت‌های برجسته آن به آلایش‌ها و خدشه‌هایی دچار گردد و تضادهایی آشکار در آن راه یابد. این مقاله با مطالعه تطبیقی ۳۶ نمونه از آثار شاخص «اران جمهوری آذربایجان» و «اردبیل» به کنکاش در مفهوم هویت در دو نگاه سنتی و معاصر می‌پردازد و رمز بی‌هویتی قالی معاصر را در گذر از هویت بومی مشترک به هویت‌های غیربومی تکثیر شده می‌یابد. 
واژه‌های کلیدی: اران، اردبیل، هویت، نماد‌پردازی تاریخی، طراحی سنت‌شکن
این مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر مهدی جهانی با عنوان «مفاهیم سه گانه شکل گیری قالی معاصر » تحت راهنمایی نویسنده مسئول، دکتر اشر فالسادات موسوی لر و مشاوره جواد حسن پورنامی و عبدالله میرزایی استخراج شده است.
متن کامل [PDF 589 kb]   (1922 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: طرح و نقشه
دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.