دوره 4، شماره 9 - ( بهار 1387 )                   دوره 4سال 1387شماره 9 صفحات 86-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
چکیده:   (5509 مشاهده)
فرش ایرانی کالبدی‌ترین تجسم از باغ، پس از تجسم معمارانه آن در فرهنگ ایرانی است. از یک سو بازنمایی[۲] باغ در فرش شواهد و مدارکی مستند برای باز‌شناسی دقیق‌تر باغ ایرانی در اختیار محققان قرار می‌دهد و از سوی دیگر تخریب و نابودی باغ‌های تاریخی براساس عوامل طبیعی و انسانی بر اهمیت بازخوانی آنها از طریق مطالعه فرش‌ها افزوده است. در این تحقیق، طرح و نقوش باغ- فرش ایرانی با هدف باز‌شناسی نظام تمرکز حواس در معماری باغ ایرانی با روش مقایسه تطبیقی و مطالعه موردی بررسی شده است. پیش از این، مطالعه باغ- فرش ایرانی با روش‌های نماد‌‌شناسی مد نظر بوده، اما در این تحقیق با رویکردی مبتنی بر یافته‌های علم روان‌‌شناسی محیط[۳] تلاش گردیده تا از طریق مطالعه باغ- فرش ایرانی و بر اساس نظریه بوم‌شناختی ادراک محیط، ویژگی‌های باغ ایرانی، از جمله تأثیر آن بر بهداشت روان و روح‌افزایی انسان، و نسبت آن با فرش ایرانی تبیین گردد. باز‌شناسی نظام ادراکی- تداعیِ باغ در باغ- فرش ایرانی از جمله نتایج این تحقیق است. 
واژه‌های کلیدی: باغ ایرانی، باغ- فرش ایرانی، دودمان‌‌شناسی واژه «فرش»، چهارباغ، نظریه بوم‌شناختی ادراک محیط
این مقاله برگرفته از بخشی از رساله دکتری آزاده شاهچراغی با راهنمایی دکتر محمد نقی زاده و مشاوره دکتر سید غلامرضا اسلامی است که در تیرماه 1387 در دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شده است.
متن کامل [PDF 989 kb]   (4637 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: طرح و نقشه
دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1396/12/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.