@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {1-7}, publisher = {Iran Carpet Scientific Association}, title_fa = {سرمقاله: پازیریک یا گلجام؟ سردبیر}, abstract_fa ={می¬خواستیم پازیریک باشد، باورکردند که نامی ست بیگانه و "گلجام" شد! پازیریک کجاست و آیا نامی بیگانه است؟ ‏"سیت"ها، اقوام چادرنشین از نژاد ایرانی، در سده¬های پنجم و ششم پیش از میلاد مسیح (ع) در شمال شرقی ایران، درناحیه پازیریک به ارتفاع ۱۶۵۰ ‏متر ازسطح دریای آزاد، نه چندان دور از مرزمغولستان بیرونی و در جنوب سیبری، مرزداران هخامنشیان بودند و گورهای شاهی خود را درآنجا پر پاکرده بودند. ‏درسال ۴‏، یک واقعه بی پیشینه در تاریخ قالی گرهی فرضیه¬های گوناگون درمورد اصل و اساس گره زنی را بهم ریخت و درمواردی هم آنها را تایید کرد. دو باستان¬شناس روس، رودنکو (denko‏Ru) و گریازنوف (Griaznov)‏، در پنجمین پشته خاکی از این میدان گورستانی یک قالی عالی و باشکوه گرهی را در اتاقکی مجاور گور یکی از شاهان سیت کشف کردند که بسیار خوب حفظ شده بود. نفوذ آب در اتاقک و سپس یخ زدن آن یک لایه نسبتا ستبر را روی قالی ایجاد کرده بود که سبب حفظ و نگه¬داری آن در طول سده¬ها شده بود تا امروز به دست ما برسد. بنابرین می¬توان پذیرفت که پازیریک که سکونتگاه سیت-های ایرانی بوده است، نام و واژه سیت است که به تایید بیشتر زبان¬شناسان یکی از لهجه¬های کهن ایرانی است و لهجه کنونی بومیان آن ناحیه و نواحی همجوار آن (پامیر برای مثال) هنوز هم از لهجه¬های کهن ایرانی به شمار می آید.  ‏این چنین اثبات شد که در ۵ ‏سال پیش قالی گرهی وجود داشته است. چند سال پس از آن، همین باستان¬شناسان ‏در یکی دیگر از گورهای شاهی سیت در نزدیک بشادر (hadar‏Bas) تکه¬ای از یک قالی گرهی دیگری را کشف ‏کردند که بسیار ظریف¬تر بافته شده بود. اندازه¬های قالی ۸۲/۱ ‏متر عرض و ‏متر طول، و فشردگی گره¬های آن ۶ ‏در متر مربع است؛ بلندی پشم قالی (گوشت قالی) ‏تا ۲/۴ ‏هزارم متر و طول ریشه¬های آن ۱/۵ ‏صدم متر می¬باشد. نوع گره آن متقارن است "که در اصطلاح امروزگره دوسویه گفته می¬شود" (شکوه قالی خاور زمینSplendeur du tapis d&#۳۹;Orient  تالیف آندره برونیمان André Bronimann، انتشارات Bibliothèque des Arts، پاریس، ۱۹۷۴‏). همین ثابت می¬کند که بافت گرهی یکسویه یا دوسویه از آفرینش¬ها و اختراع¬های ایرانی ست. اگر به طول و عرض این قالی از هر طرف یک "ارش" یا یک "گز" بیفزاییم، اندازه تقریبی اتاق¬های ایرانی در گذشته را آشکار می¬سازد. در ایران سنت براین بوده است که فرش را در وسط اتاق یا تالار می-گسترانیدند و در اطراف آن "کناره" می¬انداختند (شیوه آذین کناره¬های تالار درکاخ شاپور اول در بیشاپور گواه براین مطلب است). این سنت هنوز هم در بسیاری اژ خانه هایی که عادت بر زمین نشستن دارند جاری است. ‏پازیریک در حاشیه، دو نوار پهن اصلی و سه نوار نسبتا باریکتر دارد. هر کدام ازاین نوارها با یک نوار باریک نقطه¬چین شده، از دو نوار طرفین جدا می¬شود. بدین ترتیب که یک نوار حاشیه باریک کناری با بیست و دو مرح که در آن یک موجود افسانه¬ای مانند کرکس ساده شده تزئین شده است و سپس، یک نوار پهن که در هر طرف هفت سوار با اسبشان دیده می¬شود که یک در میان سوار بر اسب و پیاده طراحی شده¬اند و یادآور نقش برجسته¬های تخت¬جمشید می¬باشند. نوار حاشیه¬ای باریک دوم دارای نقشی گیاهی است که به گل چهارپر مشهور می¬باشد و نیای بزرگ نقش ماهی درهم است. نوار پهن دوم از هر طرف با شش گوزن ایرانی (با شاخهای ستبر و پهن) آذین گشته و درونی¬ترین نوار حاشیه¬ای همانند بیرونی¬ترین آنها، با نقش موجود افسانه¬ای (گونه¬ای کرکس ساده شده) تزیین شده است. متن قالی مستطیل است به ابعاد ‏در ۵/۱ ‏واحد که به شش ردیف چهارتایی از مربع¬هایی که در آنها همان گل چهارپر طراحی شده است پرکرده¬اند. ‏رنگ¬های قالی آبی، زرد و سرخ است و تسلط رنگ با سرخ و پس از ان با زرد می باشد و آبی کمترین مقدار را به خود ‏اختصاص داده است. سواران و اسب¬ها زرد بر متن سرخ، گوزن¬ها سرخ بر متن زرداند؛ نقش اصلی را گل¬های چهارپر (یا به گفته استاد سیروس پرهام در قالی¬های بلوردی، گل خو رشیدی) با رنگ¬های زرد و آبی (با تسلط زرد) بر متن سرخ تشکیل داده¬اند. باید خاطرنشان ساخت که رنگهای زرد (از اسپرک)، سرخ (از روناسی) و آبی (از نیل) از کهن¬ترین روزگاران در ایران شناخته شده و مورد استفاده قرارمی گرفته¬اند. ‏قالی پازیریک در ۵ ‏سال ییش بافته شده و از کمال فناوری برخوردار است و نشان می¬دهد برای رسیدن به چنین کمال فنی می¬بایست سده¬ها پیش از آن بافت فرش و گونه¬های مختلف آن آفریده شد، باشد. با توجه به اینکه اغلب ابداعات از این¬گونه (بافندگی، حاشیه¬دوزی و سبد بافی و ... ) در نواحی باختری ایران به وجود آمده¬اند، احتمال اینکه بافت فرش و نظایر آن هم از خاور ایران باشد، بسیار نیرومند است. از سوی دیگر اندازه فرش پازیریک با افزودن کناره¬ها به آن به سطح اتاق¬های انتهایی تخت جمشید مشهور به حرم¬سرای خشایارشاه، تقریبا برابری می¬کند، می¬توان بافت این فرش را به پارسی¬ها که در غرب و جنوب ایران گسترش یافته بودند نسبت داد و حتی می¬توان فرض کرد که قالی¬های یافت شده در پازیریک و در بشادر هدیه¬ها و خلعت¬هایی بوده که پادشاهان هخامنشی برای شاهان سیت به پاس مرزداری آنان فرستاده بودند. ‏ما با برگزیدن نام پازیریک می¬خواستیم بگوییم که تمام، فرهنگ و هنر ایرانی از کجا تا به کجا بوده است. ‏اما "گلجام" چیست؟ مرحوم استاد علی¬اکبر پیرنیا معتقد بود، که آنچه در دست داریوش بزرگ است غنچه نیلوفر آبی است که یکی از نمادهای ایرانی و ویژه نژادهای هند و آریایی است" از این رو آن را گلجام می¬نامید و گل های قالی رانیز که به "گل¬های عباسی" مشهورشده اند غنچه نیلوفر می¬دانست و ترجیح می¬داد آن را "گلجام" بنامد. ما نیز به پاس بزرگداشت این استاد بزرگ "گلجام" را نیز پاس می-داریم. کسانی که مایلند آگاهی بیشتری از قالی پازیریک داشته باشند، به کتاب شکوه قالی خاور زمین، صفحات ۱۵۸ تا ۱۶۱، نامبرده در این متن مراجعه فرمایند.}, keywords_fa = {گلجام, پازیریک, هنر فرش, فرشبافی}, url = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-334-en.html}, eprint = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-334-en.pdf}, journal = {goljaam, Scientific Journal of Handmade Carpet}, issn = {2008-2738}, eissn = {2588-7351}, year = {2006} } @article{ author = {Montazer, Majid and Ahankoob, Saie}, title = {Effect of Ammonia on Dye-ability and Color Changes of Wool Dyed With Iranian Natural Dyes}, abstract ={Ammonia is a weak base that can be used as an swelling agent on wool fibres before dyeing. In this study the pretreatment of wool with ammonia in different percent solutions (5, 10, 15, 20) is carried out, and its effect on dye-ability of wool by natural dyes such as madder, walnut shell, pomegranate peel, vine leaf, white and red onion skin, is analyzed. Also the effects of temperature, length of time, and concentration of ammonia on dye-ability of wool fibres were considered. Colorimetric data, and measurements of light and washing fastness were carried out, and the results of color change under ammonia treatment are reported.}, Keywords = {ammonia, wool fibres, natural dyeing, dye , wash fastness,light fastness.}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {8-15}, publisher = {Iran Carpet Scientific Association}, title_fa = {تاثیر آمونیاک قبل از رنگرزی بر رنگ پذیری و تغییر رنگ پشم رنگرزی شده با رنگزاهای طبیعی ایرانی}, abstract_fa ={ آمونیاک، یک قلیای ضعیف است که از آن برای متورم کردن نخ پشمی پیش از مرحله رنگرزی استفاده می کنند. در این مطالعه، فرآیند آمونیاکی کردن پشم به وسیله درصدهای مختلف آمونیاک(۵،‌۱۰،۱۵،‌۲۰) توضیح داده شده و تاثیر آن بر رنگ پذیری نخ پشم با رنگزاهای طبیعی شامل روناس، پوست گردو،‌پوست انار،‌برگ مو،‌پوست پیاز سفید و پوست پیاز قرمزبررسی شده است. همچنین تاثیر شرایط متفاوت دما، زمان و غلظت آمونیاک در رنگ پذیری نخ پشمی مورد توجه قرار گرفته است. آزمایش های رنگ سنجی و اندازه گیری ثبات های نوری و شستشویی بر روی نمونه ها انجام شده و نتایج تغییرات رنگی با استفاده از انجام عملیات آمونیاکی در شرایط مختلف گزارش شده است.فهرست علایم hته رنگ، cخواص،‌aقرمزی و سبزی،b زردی و آبی،‌Lروشنایی.}, keywords_fa = {آمونیاک,‌نخ پشم,‌ رنگزای طبیعی, مولفه رنگی, ثبات شستشویی,‌ثبات نوری }, url = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-335-en.html}, eprint = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-335-en.pdf}, journal = {goljaam, Scientific Journal of Handmade Carpet}, issn = {2008-2738}, eissn = {2588-7351}, year = {2006} } @article{ author = {Chitsazian, Amir Hossein and Ayatollahi, Habibullah}, title = {Naturalism And The Iranian Carpet Aesthetics}, abstract ={The arts are born out of the artist’s mind within the milieu of the culture of the period and the social environment. The craft of carpet weaving is no exception, as it is influenced by intellectual and cultural trends. Certain arts such as the art of the carpet have a very long life and have gone through the ages, while they are still alive. Such arts have obviously been influenced by various approaches and beliefs of each period, or have collaborated with various cultures due to the prevailing conditions. Symbolism is an integral part of Oriental art, and Iranian art and the art of the carpet, but at times we come across naturalism also. Therefore, the influence of naturalism on the art of the carpet is worthy of study. In this study using the library research method the hypothesis that “a kind of naturalism has been influential on the art of the carpet” has been tested. This study of the art of the carpet of the Islamic period has analyzed the available texts and pictures of carpet motifs and has confirmed the above hypothesis. The trend of naturalism in the Iranian carpet of the Islamic period has developed through the art of the royal courts since the Safavid period. It continued its development on the basis of Islamic ethics and culture through the Qajar period. However, since the Pahlavi era Western naturalism has influenced the art of the carpet also. In recent years, due to acceptance of Western culture as a result of the open door policies of the second decade since the revolution, as well as the propaganda programs of Western culture targeting Eastern countries, manifestations of Western naturalism in various arts including the carpet has increased.}, Keywords = {carpet arts, naturalism, realism, high arts, carpet design.}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {16-31}, publisher = {Iran Carpet Scientific Association}, title_fa = {طبیعت گرایی و زیبا شناسی فرش ایران}, abstract_fa ={هنرها در حیطه فرهنگ و محیط اجتماعی زاییده اندیشه اند که در این میان هنر صناعی فرش نیز به همین سان از تمایلات فکری و فرهنگی تاثیر می پذیرد. برخی هنرها مانند هنر فرش با پشینه ای دراز،‌اعصار و قرون متمادی را پشت سر نهاده،‌همچنان در عرصه های زندگی نقش آفرینی می کنند. گفتنی است این هنرها از انواع رویکردها و اندیشه های مختلف در هر زمان بهره گرفته، یا بر اثر جو غالب با آیین یا فرهنگی خاص هماهنگ اند. نمادگرایی به گونه ای آشکار در هنرهای مشرق زمین و خاصه هنرهای ایران و به ویژه هنر فرش از خصایص زیبایی شناسی آن به شمار می رود،‌اما به هر حال در مواردی ویژگی طبیعت گرایی را نیز شاهدیم. بنابراین تاثیر مکتب طبیعت گرایی بر زیباشناسی فرش درخور تامل است. از همین رو،‌بر آن شدیم تا این فرضیه را که نوعی طبیعت گرایی بر هنر فرش ایران اثر گذار بوده است به روش کتابخانه ای و اسنادی مورد ارزیابی قرار دهیم.این تحقیق که در خصوص فرش ایران دوران اسلامی صورت پذیرفته،‌ پس از بررسی و تجزیه و تحلیل اسناد مکتوب و تصاویر نقوش فرش که از منابع معتبر داخلی و در دسترس تهیه شده فرضیه فوق را به تایید رسانده است. روند طبیعت گرایی در فرش ایران دوران اسلامی با هنر عرفی و درباری شکل گرفته و از دوره صفویه به بعد حرکت خود را آغاز نموده است. این سیر تا دوره قاجاریه با توجه بیشتر به مبانی اخلاقی و فرهنگ اسلامی ادامه می یابد، اما از دوران پهلوی،‌این ناتورالیسم غربی است که در فرش ایرانی راه می یابد. گفتنی است در چند سال اخیر پس از شدت یافتن فرهنگ پذیری از غرب- که بر اثر سیاست های باز در دهه دوم انقلاب و نیز برنامه های تبلیغ فرهنگی غرب به کشورهای شرقی صورت گرفته این اندیشه در هنرهای گوناگون و از جمله هنر فرش،‌نمودی چشمگیرتر یافته است.}, keywords_fa = {هنر فرش,‌طبیعت گرایی,‌نمادگرایی,‌هنر عرفی,‌طراحی فرش,‌زیبا شناسی فرش}, url = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-336-en.html}, eprint = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-336-en.pdf}, journal = {goljaam, Scientific Journal of Handmade Carpet}, issn = {2008-2738}, eissn = {2588-7351}, year = {2006} } @article{ author = {Sadri, Mehr}, title = {Symbolic Concepts In Sunqur Carpet Motifs}, abstract ={Love of beauty and perfection is an inherent characteristic of human beings. The principle of “need” complements the sense that brings artistic creation in him to a peak, resulting in the formation and permanence of culture. The “carpet” may not represent a pure form of art, but it there is no doubt that its artistic and visual qualities put it beyond a mere commercial commodity and elevate it to the position of a work of art that embodies taste, thought, beliefs and a special custom. It presents the intellectual and cultural potentials of a people in the form of esoteric motifs and symbolic forms. The elementary motifs and patterns that are especially found in rural carpets and small carpets usually embody a purer content from the point of view of symbolic concepts that deserve a thorough investigation.}, Keywords = {Symbolic motifs, Sunqur carpet, margin, pomegranate motif, tree motif, weeping willow motif, cypress motif, fish motif.}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {32-41}, publisher = {Iran Carpet Scientific Association}, title_fa = {مفاهیم نمادین در نقوش قالی سنقر}, abstract_fa ={زیبایی دوستی و کمال جویی جزئی از جوهره ذاتی انسان است که در این میان اصل نیاز مکمل آن حسی است که قدرت خلق و آفرینش هنری را به اوج می رساند تا از این رهگذر موجبات پیدایی و پویایی فرهنگی فراهم شود.شاید فرش یا دقیق تر از آن قالی را نتوان یک کیفیت خالص و ناب هنری تلقی کرد، اما بی شک ویژگی های ذوقی و بصری خاصی که در این پدیده هست،‌آن را از مرتبه یک کالای صرفا تجاری و یا مادی به جایگاهی ارتقا می بخشد که جلوه گاه ذوق،‌اندیشه ،‌اعتقاد و آیین خاصی است. در واقع پشتوانه فکری و فرهنگی یک قوم در قالب این نقوش رمزی و صور مادین پیش روی ما نهاده می شود. در این رهگذر نقوش و طرح های اولیه که به ویژه در قالی ها و قالیچه های روستایی به چشم می خورد،‌ محتوای ناب و خالص تری را از نظر مفاهیم سمبولیک درخود جای داده اندکه مستعد پژوهش و بررسی ژرف تری است.}, keywords_fa = {نقوش نمادیدن, قالی سنقر,‌حاشیه ,‌نقش انار,‌نقش درخت,‌نقش بید مجنون,‌نقش سرو,‌نقش ماهی}, url = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-337-en.html}, eprint = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-337-en.pdf}, journal = {goljaam, Scientific Journal of Handmade Carpet}, issn = {2008-2738}, eissn = {2588-7351}, year = {2006} } @article{ author = {Mohebbi, Hamid Reza and Ashouri, Mohammad Taghi}, title = {Symbol And Sign In Pattern Design For Maybod Historic Ziloos Of Mehrab Design (Saf)}, abstract ={The Ziloo, as an ancient Iranian hand-woven textile, expresses its own history in its varied and rich motifs. This variation and richness are especially discernible in Mehrab (Saf) design Ziloos from Maybod, especially made as floor coverings in mosques. Because of this close connection with the mosque as a sacred and religious location, it has assumed a symbolic religious meaning and is considered a part of the mosque complex. Mehrab (Saf) design Ziloo is thus a symbol of the ranks of the faithful in collective prayer with all of its religious implications.}, Keywords = {Ziloo, Maybod, Carpet, Iran}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {42-60}, publisher = {Iran Carpet Scientific Association}, title_fa = {نماد و نشانه در نقش پردازی زیلوهای تاریخی طرح محرابی (صف)میبد}, abstract_fa ={زیلو یکی از کهن ترین دستباف های ایرانی است که نقوش متنوع و غنی اش خود بیانگر تاریخ آن است. این تنوع و غنا در زیلوهای طرح محرابی موسوم به صف که ویژه پوشش کف شبستان مساجد بوده،‌بیشتر متجلی شده و به لحاظ ارتباط تنگاتنگی که با مسجد داشته،‌بار معنایی و دینی نمادین یافته آن سان که حتی چزیی از مجموعه مسجد تلقی می شده است. زیلوی طرح محرابی صف را می توان همچون نشانه و تجسمی از صف نماز جماعت (با در نظر گرفتن تمامی ویژگی ها و جنبه های عبادی و تعلیمی آن) بر کف شبستان مسجد برشمرد.}, keywords_fa = {زیلو,‌ میبد,‌ فرش,‌ ایران }, url = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-338-en.html}, eprint = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-338-en.pdf}, journal = {goljaam, Scientific Journal of Handmade Carpet}, issn = {2008-2738}, eissn = {2588-7351}, year = {2006} } @article{ author = {HajMohammadHosseini, Homayun and Ayatollahi, Habibullah}, title = {Aesthetics of Iranian Rural Carpets}, abstract ={Iranian rural carpets are an important resource for studying the rural art and culture of Iran. They are also the most important area for staging the talents of, especially, rural girls and women. The common aspects of visual elements bespeak the prevailing spirit in these works under the influence of interaction with nature and lessons learned thereby. Also the availability of materials in the rural environment has the greatest influence on the physical aspects of design and texture. Rural-urban interaction and that with the nomadic population, and adapting the imported patterns to rural life is an outstanding feature of rural carpets. Adaptability of rural carpets to traditional rural applications and architecture is truly remarkable. The aesthetics of these works reveals their underlying principles, and the characteristics of their creators, and helps understand their worldview and attitude to their environment. Perhaps, that will present us with the gift of a new understanding of existence. The last point is that rural carpets are distinguishable from the urban and nomadic varieties.}, Keywords = {aesthetics of rural carpets, rural carpet weaving regions of Iran, characteristics of rural carpets, proportions, weaving techniques, aesthetics, rural culture.}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {61-94}, publisher = {Iran Carpet Scientific Association}, title_fa = {زیباشناسی فرش های روستایی ایران}, abstract_fa ={فرش های روستایی ایران منابع مهمی برای مطالعه هنر وفرهنگ روستایی ایران به شمار می روند و مهم ترین عرصه بروز ذوقیات به ویژه زنان و دختران روستایی ایران است. حضور وجوه مشترک در عناصر بصری،‌حاکی از روح حاکم بر این آثار،‌تحت تاثیر معاشرت با طبیعت و درس های آموخته از آن است. همچنین امکانات بوجود روستایی در وجه مادی بیشترین اثر را در شکل دهی ساختار طرح و بافت دار است. تعامل روستا با شهر و ایلات،‌ جذب و تغییر شکل مناسب الگوهای وارد براساس الگوهای زیستی روستایی وجهی شاخص در فرش های روستایی است. از سوی دیگر،‌تطابق مناسب فرش های روستایی با کاربردها و معماری سنتی روستایی ایران نیز قابل تحسین است. زیبایی شناسی این آثار اصول و مبانی حاکم بر آن را بر ما معلوم داشته و براین اساس،‌مبانی ذوقی و روحیات خالقان آن به ما کمک می کند دیدگاه آنان را از محیط پیرامون دریابیم، چه بسا این دیدگاه فهمی دیگر از هستی را نیز برایمان به ارمغان آورد. آخر آنکه فرش های روستایی از همتایان شهری و عشایری شان قابل تفکیک اند.}, keywords_fa = {زیبایی شناسی, فرش روستایی, مناطق فرشبافی روستایی ایران,‌مشخصات فرش روستایی,‌تناسبات,‌ فنون بافت,‌زیبایی شناسی,‌فرهنگ روستایی.}, url = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-339-en.html}, eprint = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-339-en.pdf}, journal = {goljaam, Scientific Journal of Handmade Carpet}, issn = {2008-2738}, eissn = {2588-7351}, year = {2006} } @article{ author = {Sobhe, Khosrow}, title = {Persian Carpet: A New Look From a Different Angle}, abstract ={The Textile Museum & The International Hajji Baba Club Washington D.C. June 19, 2004 Introduction Handmade carpet production in Iran goes back to the history, of which is not the subject of this short paper and presentation. Carpet production and in general carpet culture especially in rural areas is combined and mixed with every-day life of many people. In rural places, almost all the women know how to make carpets. They learn this from their mother and grow up with it. Many of them weave the carpets to take to their new homes when they get married. In Iran, carpet is not a mere commodity. It has different cultural, artistic, and historical heritage attached to it. National Statistics The population of Iran is about 65 million. In Iran, there are around 1,200,000 looms scattered in 27,000 villages and 210 cities, on which 2,200,000 weavers work. Roughly, 300,000 people work in the related fields such as artistic work, wool preparing and spinning, dyeing, repairing, washing, exporting, transporting and etc. In the year 2002, the export value of handmade carpet was USD 517,000,000, which showed almost 1% decrease to the year before which was USD 522,000,000. In this year, 5,920,000 square meters of handmade carpets were exported from Iran. One square meter of exported Iranian carpet was priced USD 83.00. In the year 2003, the export value of handmade carpet was USD 573,000,000 which showed almost 11% increase compared to the previous year. In 2003, 5,728,000 square meters of handmade carpets were exported from Iran. One square meter of exported Iranian carpet was priced USD 100 in 2003. Table 1 shows the value of Iranian carpet export in US Dollar for the past few years. After oil, handmade carpet is the highest source of foreign exchange earning for Iran. The most important aspect is not the value, but the employment which carpet sector provides as a job, and in most of the cases as a complementary income for the housewives and the families.}, Keywords = {World Market, National Statistics, Persian Carpet}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {95-98}, publisher = {Iran Carpet Scientific Association}, title_fa = {}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-340-en.html}, eprint = {http://goljaam.icsa.ir/article-1-340-en.pdf}, journal = {goljaam, Scientific Journal of Handmade Carpet}, issn = {2008-2738}, eissn = {2588-7351}, year = {2006} }