Iranian Journal of hand woven carpet
نشریه علمی گلجام
goljaam
Art & Architecture
http://goljaam.icsa.ir
1
admin
2008-2738
2588-7351
10.18869/acadpub.goljaam
14
13
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
10
26
online
1
fulltext
fa
تمثل مکان مقدس و مثالی در عناصر فرش ایرانی با نگاهی نمادشناسانه و اسطورهمحور به حضور کنگدژ در نقشمایههای فرش ایرانی
Manifestation of Ideal and Sacred Place among the Elements of Persian Carpet With an Emphasize on the Presence of Kang Dej in Motifs of Persian Carpet Using Symbolistic and Mythological Approach
طرح و نقشه
علمی - پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">هرآنچه که بهدست انسان ساخته میشود، جلوههایی از نگرش او به جهان هستی و مبین قوه فکری او و ساختار فرهنگی جامعهای است که در آن میزید. کنگدژ، نگاهی ایرانی به شهر ایدهآل و جایگاه مینوی بهشت در تفکر سنتی است. مکانی مثالی که سنت، آن را بر روی زمین و در عالم مادی بهصورتهای گوناگون نمودار میسازد و توسط آن مکان مقدس را در شهرسازی، معماری و هنر متجلی میکند. چهره فرش و نقوش و نمادهای بهکار گرفته شده در آن یکی از نمونههای این تجلی است. شهر اسطورهای کنگدژ جزو روایتهای متعددی است که علاوه بر شاهنامه در کتب دینی و پهلوی نیز آمده است. این پژوهش با نگاهی به کنگدژ، عناصر این شهر اسطورهای را در پیوند با هنر فرش و در تطبیق با عناصر و نقشمایههای آن مورد بررسی قرار و نشان میدهد که فرش علاوه بر آرایش خانه، نمودی زمینی از مکانی مقدس است. نمادهای مشترک میان سرزمین مثالی و فرش علاوه بر تطبیقی بر مفاهیم معنوی وحدت و کثرت؛ در بهتر نمودار ساختن این شهر مثالی و جامعهای آرمانی نقش دارند. همچنین جزئیات کوچک و خاص شهر کنگدژ در گوشهگوشه فرش خودنمایی میکند. این مقاله نگاه اسطورهشناسی دینی الیاده را به وام گرفته است.</p>
<p style="text-align: justify;">An influencing idea finally develops and gain fame, if not in its own time, certainly in a short period of history. Likewise Suhrawardi's philosophy, within less than a century, has had such an influence in various areas of philosophy, literature, art, culture, etc. in Islamic world especially Iran. "The mediatory world" (<em>Ālam-e Methāl</em>) and "the eighth territory" (<em>Eqlīm-e Hashtum</em>) is the very point of intellectual strength in Suhawardi's philosophy which has made it influential. Suhrawardi's mediatory world (a subtle mediator between spiritual and material worlds) and its cities can be considered in associate with the mythical city of <em>Kang Dej</em> to help us in finding out how symbols, in the sacred art of carpet-weaving, are in a way related to this mediatory world. But, why rug? Simply because no other art like carpet weaving has kept its ancient motifs till now without losing its popularity. Although rug is used to cover a ground but it represents a celestial earth, and makes a place sacred, as it is subject of traditional science of sacred geography. The symbols which are in common between the mediatory world, structure of a traditional house and rug have the same spiritual concepts for traditional human. <em>Toranj</em>s (medallion) and <em>Shamsa</em>s (roundel) as symbols of rugs are representation of sun and ultimately remind us of the metaphysical notion of center. <em>Lachak</em>s (ecoincon) are entrance gates, <em>hashiya</em>s (border) are fort of the spiritual city, and <em>gul</em>s (flower) and <em>butta</em>s (arabesque) and all other symbols have their own role in representation of this subtle city. In this paper we will see how philosophical and mythological point of view can assist one to interpret rugs. Whatever man makes shows his approach to the reality and determines his intellectual power and social circumstances under which he has grown. <em>Kang Dej</em> is an Iranian vision of "the ideal city" and refers to the state of paradise in traditional ideas. Kang belongs to mediatory (or subtle) realm of existence; the tradition, representing it on earth and material realm, illuminates a sacred place in urban planning, architecture, and art. One of these illuminated forms is the art of carpet weaving along with its motifs and symbols.</p>
فرش ایرانی, مکان مثالی, کنگدژ, نمادپردازی تطبیقی, نقش فرش.
Persian carpet, Ideal location, Kang Dej, Comparative symbolism, Carpet motif.
5
14
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-137-3&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Shamsaei
الهام
شمسایی
10031947532846001552
10031947532846001552
Yes
MA in Philosophy of Art, Allameh Tabataba‘i University, Tehran
دانشکده ادبیات و زبان های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی
fa
نقد دو نمونه از قالیهای بافت منطقه همدان با رویکرد نماد ونشانهشناسی
Critical Study of Two Samples of Hamedan Carpets Using Symbolistic and Semiotic Approach
علمی - پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><span dir="RTL">یکی از وجوه قابل بررسی فرش دستباف، طرح و نقش آن است و میتواند بر پایه مبانی نظری و علمی هنریاز جمله نماد و نشانه بررسی شود. در واقع با مطالعه و تحلیل طرح و نقش فرش دستباف بر اساس نظام نشانهشناسی، میتوان دلالتهای معنایی آن را بررسی و تحلیل کرد. بر این اساس طرح ونقش دو تخته فرش لچکترنج و تصویری از فرش همدان انتخاب و بررسی شده است. همدان یکی از مناطق مهم قالیبافی ایران، بهویژه در سبک روستاییاست. گزینش طرح تصویری و لچکترنج در جهت بررسی و نمود بهتر تفاوتهای نماد و نشانه است. زیرا نماد و نشانه گاه یکی انگاشته میشوند و گاه متفاوت از هم درنظر گرفته میشوند. بنابر آنچه بیان شد، پرسش پژوهش حاضر این است که آیا میتوان تفاوتهای نماد و نشانه را در طرح و نقش فرش دستباف بررسی نمود و در بستر نظام نشانهشناسی به دلالتهای معنایی اثر دست یافت؟به این منظور از روش تحلیلی و تطبیقی و گردآوری مطالب با روش اسنادی-کتابخانهایاستفاده شده است. روند این مقاله بدینگونه است که نخست مبانی نظری تحقیق بررسی شده است و سپس نمونههای منتخب مبتنی بر شاخصههای مبانی نظری تحقیق، بررسی و مطالعه شدهاند. شناخت تفاوتهای نماد و نشانه در طرح و نقش فرش دستباف، مؤثر بودن نظام نشانهشناسی در روند تحلیل نمادها و نشانههای فرش دستباف و دستیابی به دلالتهای معنایی طرح ونقش از میان تکثرهای معنایی و مفهومی مبتنی بر روش نشانهشناسیاز جمله نتایج این پژوهش هستند</span></p>
<p style="text-align: justify;">One of aspects of the carpets which can be studied is their pattern and design, and such a study can be performed based on theoretical and scientific-artistic approaches, including symbol and sign. In fact, by studying and analyzing designs and patterns of carpets on the basis of a semiotic system, semantic signification of them can be analyzed. Accordingly, a carpet with corner-medallion pattern as well as a pictorial carpet among carpets of Hamedan is studied here. Hamedan is one of the most important areas of carpet-weaving, especially in terms of rural style. Pictorial and corner-medallion designs were selected for better manifestation of the differences between symbol and sign, since there are occasionally considered to be identical that and sometimes to be different. Based on what was said, the research question is that "Can the differences symbol and sign be studied in the pattern carpets and to obtain semantic significations in the contest of semiotics? Accordingly analytical and comparative methods as well as desk study method for data collection have been employed. First the theoretical bases of the research have been reviewed and then the selected samples have been studied regarding such theoretical criteria. The results of this research include: understanding the differences between symbols and signs in pattern of hand-made carpets, the effectiveness of semiotic system in the process of analysis of such symbols and signs as well as achieving semantic implications of patterns through conceptual abundance, based on semiotics method.</p>
طرح لچکترنج, طرح تصویری, نماد, نشانه, نشانهشناسی, همدان.
Corner-medallion design, Pictorial design, Symbol, Sign, Semiotics, Hamedan
15
30
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-722-1&slc_lang=fa&sid=1
Azam
Rasooli
اعظم
رسولی
rasooliazam@yahoo.com
10031947532846001966
10031947532846001966
Yes
مدرس دانشگاه فنی و حرفهای
fa
بررسی تغییرات فرشهای ریزهماهی در شهرستان بیرجند طی دهههای اخیر
Studying the Changes of "Tiny Fish" Carpets in Birjand during Recent Decades
طرح و نقشه
علمی - پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><span dir="RTL">شهرستان بیرجند در مشرق کشور ایران قرار گرفته و مرکز استان خراسان جنوبی است. فرش بیرجند بهلحاظ نوع طرح، رنگبندی و ساختار بافت ویژگیهای خاص خود را دارد که در این مقاله بهطور اجمالی بیان میگردد. از جمله طرحهای پرکاربرد و مشهور در تاریخ فرش بیرجند، ریزهماهی است. این طرح اصیل و قدیمی، اکنون در بیش از نیمی از فرشهای بیرجند بافته میشود و حدود نود درصد صادرات فرشهای بیرجند را بهخود اختصاص داده است. این مقاله میکوشد تغییرات و تحولات این فرشها را بهلحاظ ساختار طرح، واگیره، رنگبندی، ابعاد و رجشمار در طول دهههای مختلف سده حاضر و بهروش توصیفی بررسی نماید. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و کتابخانهای و با استفاده از ابزار مصاحبه، مشاهده و عکسبرداری از نمونه فرشهای ریزهماهی صورت گرفته است. نقشمایه ریزهماهی یک واگیره مربعشکل با محوریت یک گل هشتپر و دو برگ (ماهی تجرید یافته) حول آن است که در طول دهههای مختلف در قالب طرحهای سراسر واگیرهای، خشتی، محرمات و انواع مختلف لچکترنج، تنوع و زیبایی خاصی به این فرشها بخشیده است. در طول زمان، ساختار اصلی واگیره ثابت مانده، اما ابعاد آن بسیار کاهش یافته است. تغییر رنگبندی از رنگهای تیره مثل سرمهای (کبود) و قرمز (لاکی) به رنگهای روشن مثل سفید و کرم از دیگر تحولات ایجاد شده در فرشهای ریزهماهی بیرجند طی دهههای اخیر بوده است. این تغییرات غالباً بهدلیل نیاز بازار یا بهعبارتی تأمین سلیقه خریداران صورت گرفته و در مواردی، تمایل بافندگان به بافت طرحهای سادهتر و توجه به صرفه اقتصادی موجب تغییر یا ماندگاری برخی از طرحهای ریزهماهی شده است</span></p>
<p style="text-align: justify;">Birjand is located in the east of Iran and is the center of South Khorasan province. Birjand's carpets have its own characteristics in terms of motifs, coloring and structure that are outlined in this paper. Tiny fish is among the most widely used and popular motifs on the carpets of Birjand. This original and old motif is woven now in more than half of such carpets and can be seen on approximately ninety percent of exported carpets from Birjand. This paper attempts to study changes and developments in these carpets, in terms of design, motif, coloring, size and number of knits during recent decades of the present century using a descriptive method. Data collection for the study was conducted using desk study as well as interviews, observation and photographing some samples of tiny fish carpets. Tiny fish is a motif consisted of a central square with a eight-leaf flower and two leaves (abstracted fish) around it that has been evolved over several decades in the form of continuous, adobe-shaped, as well as corner-medallion. Over time, the original structure of the motif has remained unchanged, but its size has been reduced. Change of color from dark colors like blue and red to bright ones such as white and pale yellow is another change occurred in recent decades in tiny fish carpets of Birjand. These changes are mostly due to market demand, i.e. to meet the expectations of the customers, and sometimes due to the tendency of the weavers to weave more simple and economical designs, which in turn has led to change or persistence of some of the forms of tiny fish.</p>
فرش بیرجند, نقشمایه ماهی درهم, دهههای اخیر
Birjand's carpet, Tiny fish motif, Recent decades
31
45
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-404-1&slc_lang=fa&sid=1
Elyas
Saffaran
الیاس
صفاران
10031947532846001549
10031947532846001549
Yes
Department of Arts, Payam Noor University
دانشگاه پیام نور
Fatemeh
Ameli
فاطمه
عاملی
10031947532846001550
10031947532846001550
No
دانشگاه پیام نور
Tayyebeh
Sabaghpoor
طیبه
صباغپور
10031947532846001551
10031947532846001551
No
Alzahra University of Tehran
دانشگاه الزهرا (س)
fa
تکمیل ضدلک و ضدآب بودن فرش دستباف ابریشمی با نانو مواد بر پایه مشتقات سیلیکونی
Feasibility of Anti-staining and Hydrophobicity Process for Silk Carpet Using Silicone Composition
رنگرزی و مواد اولیه
علمی - پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">فرشهای دستباف ابریشمی جزء کالای لوکس و نفیس بهشمار میروند. از آنجا که این قبیل فرشها نیز اغلب روی سطح گسترده میشوند، لذا در معرض انواع آلودگیها قرار میگیرند. معمولاً آلودگیهای مهمی که فرش را در معرض صدمه و آسیب قرار میدهد، دارای منشأ آبی نظیر آب میوه، چای،قهوه، آب غذا و... است که امکان دارد در اثر سهلانگاری روی فرش ریخته شود و در طول مدت استفاده احتمال بروز این آسیبها اجتنابناپذیر است. بنابراین اگر فرش در برابر اینگونه آلودگیها مقاوم شود، قطعاً طول عمر بیشتری خواهد داشت. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی روی فرآیند ضدآب کردن کالاهای نساجی با استفاده از ترکیبات نانو صورت گرفته، اما متأسفانه هیچ تحقیقی برای فرشهای دستباف انجام نشده است. در این تحقیق با استفاده از نتایج تحقیقات قبلی که روی منسوجات نساجی و یا فرشهای ماشینی نایلونی و پشمی انجام شده سعی شد تا کارایی روشهای معمول برای فرشهای ابریشمی بررسی گردد. نخهای پرز ابریشمی با رنگزای اسیدی از نوع متال کمپلکس 2:1 رنگرزی شد و سپس نمونههای فرش و گلیم ابریشمی (چله پنبهای) بافته شدند. از ماده پلی دیمتیل نانو سیلوکسان (ابعاد ذرات سیلیکون در حد نانو) برای آبگریز کردن فرشهای ابریشمی استفاده شد. جهت ارزیابی کارآیی ماده بهکار گرفته شده روشهای استاندارد مورد آزمون واقع شدند. عکسهای میکروسکوپ الکترونی روبشی <span dir="LTR">(SEM)</span> نشان داد که این ماده بهصورت لایه بسیار نازک سطح الیاف را پوشانده است. طیف <span dir="LTR">EDAX</span> نیز حضور ذرات سیلیکون را روی سطح تأیید مینماید که بیانگر اتصال ماده مورد استفاده با الیاف است. نتایج نشان دادند، ترکیبات نانو سیلوکسان علاوه بر خاصیت خوب ضدآب، روی رنگ، کیفیت ظاهری یا سطح زیر دست نمونههای فرش تأثیری نداشت. استفاده از این ترکیبات جهت فرشهای ابریشمی توصیه میشود.</p>
<p style="text-align: justify;">Persian silk rugs are the most intricate, and often most valuable ones among all hand-knotted carpets. Silk is luxurious, lightweight and soft. Additionally fineness of silk carpet is amazing. Then it is very important to improve its quality and useful life time. During its usage, a typical high quality Persian or Oriental silk rug is exposed to many water-based stains. Although there are now a number of luxury silk carpets on the market, oddly enough they stain easily with the simplest of liquids, i.e. water. That can be bad news for investing goods such as carpets made of this expensive fiber. Getting a water stain out of silk can be tricky, but it is possible. Moisture absorbency of natural silk yarns leads to easy staining of these products by these kinds of pollutants such as tea, coffee, juice, etc. as well as their decreased life time. Textile substrates with super hydrophobic surfaces have attracted much attention for industrial applications and it is a very important resource of advanced materials and new technologies; while this is not applied in hand-woven carpet industry. In this paper hydrophobicity of silk carpets with good compatibility has been improved by treatment with Nano-poly di-methyl silicone. The silk substrates were modified with a silicone compound to achieve low surface energy. Dyed silk by metal complex 2:1 acid dyes as pile yarns and cotton warp yarns applied to weaving silk carpets, and kilims. Treatment by nano-poly di-methyl silicone has been done in low temperature. Evaluation of treatments has been done according to AATCC Test Methods. Durability and stability of surface-treatment of silk carpets were measured too. After washing of carpet and dye-injection on the surface of carpet, contact angle and wet-out time measurements on the silk carpets still show much improved hydrophobic properties. The resultant silk carpet exhibits superior water repellent properties.</p>
فرش ابریشمی, ضدآب نمودن, ضدلک کردن و مشتقات سیلیکونی.
Hydrophobicity, Silk carpet, Anti-staining, Silicone substitutes
47
60
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-116-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Ahmadi
زهرا
احمدی
10031947532846001498
10031947532846001498
Yes
School of Applied Arts, Carpet Department, the University of Arts, Tehran
دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر
fa
شناسایی و دستهبندی توانمندسازهای عملکرد زنجیره تأمین صنعت فرش دستبافت ایران
Identifying and Classifying the Enablers of Hand-woven Carpet Industry's Supply Chain Performance
مدیریت فرش
علمی - پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">زنجیره تأمین از جمله مباحثی است که مورد توجه زیادی قرار گرفته است. امروز رقابت شرکتها با یکدیگر مطرح نیست بلکه زنجیرهها با یکدیگر رقابت میکنند، در نتیجه توجه به بحث زنجیره تأمین حیاتی و ضروری است. درباره توانمندسازهای عملکرد زنجیره تأمین کارهای پراکندهای صورت گرفته است، اما این کارها دارای جامعیت لازم نیستند. در این مقاله این توانمندسازها مورد بررسی قرار میگیرد و دستهبندی میشود. این مقاله در مورد زنجیره تأمین فرش دستبافت ایران صورت میگیرد. فرش دستبافت از صنایعی است که در ایران دارای جایگاه مناسبی است، اما تحقیقات علمی زیادی در این صنعت صورت نگرفته است؛ در نتیجه توجه به این صنعت لازم و ضروری است. این تحقیق در شهر کاشان صورت گرفته است و از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شده است. بعد از انجام تحلیل عاملی، توانمندسازهای عملکرد در دستههای مدیریت و رهبری، مدیریت دانش و اطلاعات، همکاری، اصول اخلاقی، روابط در زنجیره، اندازهگیری عملکرد، مدیریت ظرفیت تولید، استراتژی دستهبندی شدند. از بین این عوامل، مدیریت و رهبری و همکاری از همه مهمتر است. در نهایت پیشنهادهایی برای ارتقای این عوامل ارائه شده است.</p>
<p style="text-align: justify;">Supply chain management is one of the subjects that much attention has been paid to it. Today competition of companies is not important anymore but supply chains are competing, so paying attention to supply chain is necessary and vital. Performance enablers of supply chain have been studied in a scattered manner; however these efforts are not comprehensive enough. In this paper these enablers are studied and classified. This paper has been conducted for handmade carpet supply chain. Handmade carpet is one of industries that has a good position in Iran, however the number of performed scientific researches in this field in not enough. This research has done in Kashan and exploratory factor analysis and second-order factor analysis have been employed. After exploratory factor analysis, enablers are classified into some groups, i.e. leadership and management, knowledge and information management, cooperation, ethic, relationship in supply chain, performance measurement, capacity management and strategy. Among these factors, leadership and management and cooperation are more important. Finally, we provide some recommendations to improve these factors.</p>
زنجیره تأمین, توانمندساز عملکرد, فرش دستبافت
Supply chain, Performance enablers, Hand-woven carpets.
61
75
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-185-3&slc_lang=fa&sid=1
Esmaeil
Mazroui Nasrabadi
اسماعیل
مزروعی نصرآبادی
10031947532846001499
10031947532846001499
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی
laya
olfat
لعیا
الفت
10031947532846001500
10031947532846001500
No
Faculty of Management and Acounting , Allameh Tabataba‘i University, Tehran
دانشگاه علامه طباطبایی
Maghsoud
Amiri
مقصود
امیری
10031947532846001501
10031947532846001501
No
Faculty of Management and Acounting , Allameh Tabataba‘i University, Tehran
دانشگاه علامه طباطبایی
fa
عوامل مؤثر بر تنوع تولیدات فرش دستباف اصفهان
Factors Effective on Diversity of Isfahan Hand-knotted Carpet
مدیریت فرش
علمی - پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><span dir="RTL">وجود تنوع در طرح و نقش فرش دستباف میتواند رضایت انواع سلیقهها در بازار و افزایش میزان خرید مشتریان را بههمراه داشته باشد. فرش دستباف اصفهان دارای کیفیت و اصالت در طرح و نقش است، ولی این فرشها بیشتر در میان مشتریان در بازار اصفهان شناخته شده است و در سطح داخلی خریداران اصفهانی بیشترین جمعیت مشتریان این نوع فرش هستند. حفظ و گسترش این بازار بهمنظور حمایت و بهبود معیشت شاغلین این حرفه و محافظت از این هنر ملی در شرایط تحریم دارای اهمیت زیادی است. در این پژوهش با فرض فقدان تنوع در طرح و نقش فرش اصفهان بهعنوان مانعی برای توسعه بازار، 152 پرسشنامه میان مشتریان فرش دستباف در بازار اصفهان و تهران توزیع و تکمیل شد. همچنین پرسشنامههایی توسط تولیدکنندگان و طراحان فرش دستباف در اصفهان تکمیل شد. نمونهگیری بهشیوه در دسترس هدفمند و نتایج پرسشنامهها به روش آمار استنباطی و توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد هرچه مشتریان در مورد فرش اصفهان نظر مساعدتری داشته باشند تمایل به خرید نیز افزایش مییابد و همچنین عدم بازاریابی سازمان یافته و کمبود طراحان توانمند از موانع ایجاد تنوع در طرح و نقش فرش اصفهان است</span></p>
<p style="text-align: justify;">Diversity in the design of hand-knotted carpet may satisfy different tastes in the market as well as cause a boost in the purchase of the product. Isfahan hand-knotted carpet has a unique quality and originality in its design, but these characteristics are almost solely well-known in Isfahan market, so that in the national level, most buyers of Isfahan carpet comprises of Isfahani people. In the current state of affairs bearing the sanctions in the mind, preservation and promotion of Isfahan carpet is of great importance to support the weavers and employees of this industry and to improve their welfare as well as continuation of this national art. In this paper, the hypothesis is that the design of Isfahan carpet suffers from lack of diversity in such a way that it acts as a hurdle in the promotion of the carpet market. To examine this hypothesis, 152 questionnaires were distributed in Isfahan and Tehran carpet markets. Also some questionnaires were filled by Isfahani entrepreneurs and designers of carpets. Sampling was done according to Convenience Sampling method and the answers to the questionnaires were analyzed by the inferential and descriptive statistical analyses. The results demonstrate that if customers would have more favorable attitudes towards Isfahan carpet, the purchasing motivation would increase. Also lack of organized marketing strategy and insufficiency of potent designers are among the factors snagging diversity in the design of Isfahan carpet.</p>
تنوع طرح, فرش دستباف اصفهان, دستمزد طراحان, بازار داخلی
Diversity in design, Isfahan hand-knotted carpet, Designer's earnings, Local market.
77
87
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-30-1&slc_lang=fa&sid=1
Najmeh
MirzaKarimi Isfahani
نجمه
میرزاکریمی اصفهانی
10031947532846001502
10031947532846001502
No
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
Seyed Jalal-eldin
Bassam
سید جلالالدین
بصام
10031947532846001503
10031947532846001503
Yes
Institute of Technical and Vocational Higher Education, Ministry of Jahad-e-Agriculture, Tehran
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی علمیکاربردی جهاد کشاورزی
Javad
Hassanpoor Nami
جواد
حسن پورنامی
10031947532846001504
10031947532846001504
No
Faculty Member, Tabriz Islamic Art University
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز