Iranian Journal of hand woven carpet
نشریه علمی گلجام
goljaam
Art & Architecture
http://goljaam.icsa.ir
1
admin
2008-2738
2588-7351
10.18869/acadpub.goljaam
14
13
fa
jalali
1390
3
1
gregorian
2011
6
1
7
18
online
1
fulltext
fa
تصویر و مفاهیم درخت سخنگو بر قالیهای دستباف
The Image and Concept of Talking Tree on Handmade Carpets
طرح و نقشه
علمی - پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">قالی ایران همواره تجلیگاه باورها و آیینهای اقوام مختلف این سرزمین بوده است. در میان نقوش گوناگون گیاهی و جانوری، قالیهای منقوش به درخت سخنگو که به «واقواق» نیز مشهورند، بهواسطه خصوصیات تصویری خود نقش روایی را جایگزین رویه تمثیلی و نمادین نقوش تزئینی فرش نمودهاند. پژوهش حاضر هدف خود را دستیابی به کیفیات بصری و مفاهیم این درخت از طریق بررسی تطبیقی میان آثار موجود در سه تمدن ایران، هند و آسیای میانه قرار داده است. پژوهش بر روی مفاهیم و در زمینه سنت تصویری با اتکا به مدارک برجای مانده در فرهنگ، ادبیات و سنت تصویری قالیهای ایران، هند و آسیای میانه انجام پذیرفته است. نتیجه حاصل نشان میدهد که واقواق ریشه در دل فرهنگ کهن هندو ایرانی دارد ولی با جدایی شاخههای این تمدن معانی گوناگونی یافته است. در هند این درخت از بعد مفهومی، تصویری از درخت دانش و تصویری از کلیله و دمنه بهعنوان خرد جاری از زبان حیوانات است، اما هنگام ورود به نواحی شرقی، این بعد مفهومی را حفظ و در نواحی شمال غربی ایران بهواسطه پیوند با ریشههای شمنیزم برجای مانده از آسیای میانه به درخت زندگی، بخشی از مناسک باروری و مأمن سکونت ارواح تصویر کنونی تبدیل میشود. این نقشمایه تزئینی به مرور از قرن ششم هجری/ دوازدهم میلادی و با ورود قبایل آسیای میانه به سرزمین ایران وارد شده و به صورتهای گوناگونی تجلی مییابد. این پژوهش با روش توصیفی/تحلیلی صورت گرفته است. </div>
<div style="text-align: justify;">The Persian carpet has invariably been a means for expression of the beliefs and traditions of various people of this country. Among various plant and animal motifs, the carpets with the motif of the "Talking Tree" which are also known as “vaq vaq”, have replaced the allegorical and symbolic representation of the decorative designs of carpets with anecdotal motifs due to their pictorial characteristics. The present research aims at achieving the visual qualities and concepts of this tree by means of a comparative study among the present works in three civilizations, i.e. Persia, India, and Middle Asia. This research was conducted on the concepts and within the field of pictorial tradition, relying on the remaining records in the culture, literature, and pictorial tradition of the carpets of Persia, India, and Middle Asia. The result obtained indicates that vaq vaq has its roots in the ancient Indo-Iranian culture. It has however adopted different meanings through the separation of the branches of this civilization. From a conceptual perspective, this tree is an image of the tree of knowledge and a picture of Kelileh va Demneh, as wisdom uttered by animals. However, as it enters eastern regions, this conceptual aspect is retained and in northwestern regions of Iran, a part of fertilization rituals and the haven of the residence of spirits create its present shape, due to a connection with the roots of shamanism remained from the Middle Asia. This decorative motif is gradually manifested in various manners since sixth AH/ twelfth AD century, as the Middle Asian tribes enter the homeland of Iran. This research was conducted using descriptive/analytical approach.</div>
درخت سخنگو, واقواق, فرش ایران, کلیله و دمنه
Talking tree, Vaq vaq, Persian carpet, Kelileh va Demneh
49
70
http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-55-3&slc_lang=fa&sid=1
Mahla
Takhti
مهلا
تختی
10031947532846001094
10031947532846001094
Yes
School of Art and Architecture, Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
Reza
Afhami
رضا
افهمی
10031947532846001095
10031947532846001095
No
School of Art and Architecture, Tarbiat Modares University
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس