دوره 15، شماره 35 - ( بهار و تابستان 1398 )                   دوره 15سال 1398شماره 35 صفحات 128-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه اراک
2- عضو هیئت علمی گروه صنایع دستی دانشگاه اراک
چکیده:   (2733 مشاهده)
در تعریف و شناخت اصالت فرش، اکتفا به ویژگی­های ظاهری از جمله رنگ و طرح و نقش و مشخصات فنی بافت مانند نوع گره و چله­کشی و ... و غافل ماندن از ویژگی­های ناملموسی مانند آداب و سنن جامعه بافت و وضعیت تاریخی، اجتماعی و اقتصادی آن جامعه، موجب عدم شناخت کامل و جامع آن فرش و شاخصه­های اصالت آن می­گردد.
در این پژوهش با هدف یافتن تعریفی کامل­تر از شاخصه­های اصالت در فرش که علاوه بر ویژگی­های کالبدی آن بستر شکل­گیری فرش را هم در بر بگیرد، مفهوم اصالت در حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی که هم به شاخصه­های ملموس و هم ناملموس اثر توجه دارد مبنای پژوهش قرار گرفته و با استفاده از روش تحقیق کیفی و راهبرد تحلیل محتوا و استنتاج منطقی به تحلیل مفاهیم اصالت در میراث فرهنگی طبق کنوانسیون­های بین­المللی پرداخته و سپس با بسط دادن آن به ویژگی­های فرش در نهایت به استخراج شاخصه­های اصالت فرش در دو قالب ملموس و ناملموس پرداخته شده است.
در نهایت چنین نتیجه شده است که فرش می­تواند در جستجوی اصالت خود به مانند آثار میراث فرهنگی و تاریخی طبق آراء کنوانسیون­های بین­المللی حفاظت از میراث فرهنگی در بستر شکل­گیری خود و در ابعاد گوناگون منطقه بافت مورد تحلیل قرار گرفته و شاخصه­های ناملموس آن هم مورد کنکاش قرار گیرد.
متن کامل [PDF 547 kb]   (527 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: طرح و نقشه
دریافت: 1398/5/4 | پذیرش: 1398/7/25 | انتشار: 1399/6/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.