دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده: (4757 مشاهده)
نقش بنگاههای کوچک و متوسط SMEs در اقتصاد و بهرهوری و اشتغالزایی کشورهای در حال توسعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. بدین لحاظ بررسی وضعیت و جایگاه و موقعیت تجاری و سودآوری آن بهمنظور بقاء و خلق ارزش برای مصرفکنندگان از دیگر نکات مهم است. صنعت فرش دستباف ایران با برند بینالمللی و جایگاه ملی بهعنوان تنها محصولی است که با توان نیروی انسانی ماهر و هنرمند ایرانی و با استفاده از منابع بومی ضمن پاسخگویی به تقاضای داخلی، جلب مشتریان بسیاری در جهان را موجب شده است و علیرغم این که سهم صادراتی آن نسبت بهسایر کالاهای داخلی روند کاهشی دارد، ولی نخبگان و بعضی از فعالان این صنعت در چند سال گذشته همچنان گوی سبقت را نسبت به رقبای داخلی و خارجی ربودهاند و موفقیتهای چشمگیری را در توسعه و رشد این محصول داشتهاند. شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر رشد بنگاههای کوچک و متوسط صنعت فرش در تجارت بینالمللی و میزان تأثیر هر یک از متغیرها میتواند برای سایر فعالان و ذینفعان بخش خصوصی و تعاونی و برنامهریزان و سیاستگذاران حوزه صنعت فرش مؤثر واقع شود. مطالعه حاضر پاسخ به این سؤال است علیرغم روند کاهشی صادرات صنعت فرش، چه عواملی باعث رشد برخی از بنگاههای (SMEs) صادر کننده فرش شده است. محدوده جغرافیایی شامل صادرکنندگان فرش دستباف کل کشور در طی سالهای ۱۳۸۰-۱۳۹۰ است. روششناسی این پژوهش از نوع علّی-ارتباطی است. ابزار تحقیق پرسشنامه است که بهمنظور بررسی روایی آن، در اختیار صاحبنظران و کارشناسان قرار گرفت و پایایی ابزار پژوهش نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل ۳۰ پرسشنامه تأیید شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف بین ۷۵/۰ تا ۸۴/۰ بهدست آمد. جامعه آماری این تحقیق ۱۲۴ نفر از صادرکنندگان فرش دستباف هستند که طی سالهای ۱۳۸۰-۱۳۹۰ سالانه بیش از یک میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتند و بهعلت محدود بودن جامعه آماری (۱۲۴=N) از روش سرشماری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که میانگین میزان صادرات بنگاههای تولیدی و بازرگانی صادراتی فرش دستباف ۵/۴ میلیون دلار است. متغیر وابسته تحقیق رشد بنگاههای کوچک و متوسط صنعت فرش در تجارت بینالمللی که بیانکننده میزان فروش، سود و صادرات کالاست MacMillan & Day, ۱۹۸۷)) و متغیرهای مستقل شامل توانایی و ظرفیتها، نیازها (انگیزهها و محرکهای رشد)، منابع و فرصتها است (Davidson, ۲۰۰۶). نتایج همبستگی حاکی از آن است که بین متغیرهای نیازها و فرصتها با رشد بنگاههای تولیدی و بازرگانی صادراتی فرش دستباف رابطه مثبت و معنیدار در سطح ۹۹ درصد وجود دارد. بررسی ضریب همبستگی اسپیرمن تأثیر متغیرهای نیازها و فرصتهای بنگاههای تولیدی و بازرگانی صادراتی فرش دستباف بر رشد را نشان میدهد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان دادند که این دو متغیر (نیازها و فرصتهای بنگاههای کوچک و متوسط صادراتی فرش در تجارت بینالمللی) توانایی تبیین ۴/۳۸ درصد از تغییرات متغیر رشد این بنگاهها را دارا هستند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت فرش دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7