دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده: (5225 مشاهده)
مصورسازی داستانهای شاهنامه از جمله موضوعاتی است که توجه هنرمندان را در دروههای مختلف بهخود جلب کرده است. از جمله این هنرمندان میتوان طراحان قالی را نام برد. در دوره قاجار تصاویر شاهنامه بر روی فرشهای تصویری اوج میگیرد و داستانهای حماسی و نبردهای رستم از جمله داستانهایی است که بسیار مورد توجه این هنرمندان است و از میان نبردهای رستم، نبرد او با اکوان دیو توجه بیشتری به خود جلب کرده است. در فرشی که به تحلیل آن میپردازیم این نبرد در متن قالی درون قاب محرابی قرار گرفته است. سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا تصویر این داستان بر روی قالی هدفی بیش از نمایش یک نبرد داشته که درون قاب محرابی قرار گرفته است و اگر پاسخ به این سؤال مثبت است دلایل استناد به آن چیست؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب بر اساس آرای یونگ تلاش بر آن داریم تا ابتدا به معرفی کهنالگوها پرداخته و سپس این کهنالگوها را از درون فرش مورد نظر بیرون آوریم. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است برآنیم با توجه به کهنالگوی مطرح شده در روانشناسی یونگ تحلیلی متفاوت از این فرش ارائه دهیم.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
نماد شناسی و اسطوره شناسی دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7