1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
چکیده: (4633 مشاهده)
هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی نقش هوشمندی رقابتی بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور است. برای سنجش هوشمندی رقابتی از ابعاد هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، هوشمندی تکنولوژیک و هوشمندی بازار و جهت سنجش رقابتپذیری نیز از شاخصهای منابع ورودی، موقعیت در بازار و توان خلاقیت و نوآوری استفاده شد. در ابتدا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون، تأثیر مثبت و معنادار هر سه بعد هوشمندی رقابتی یعنی هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، هوشمندی تکنولوژیک و هوشمندی بازار بر رقابتپذیری صنعت فرش اثبات گردید. در ادامه از طریق آزمون میانگین، موقعیت هر یک از ابعاد هوشمندی رقابتی صنعت فرش بهدست آمد که تنها هوشمندی اجتماعی- استراتژیک در سطح مطلوب و مناسبی قرار نداشت. در انتها نیز با بهکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، اجزای هوشمندی رقابتی رتبهبندی شدند که «اطمینان از تداوم رابطه با مشتری»، «بازخورد از مشتریان» و «انجام برنامهریزی استراتژیک» بهعنوان مهمترین اجزای هوشمندی رقابتی انتخاب شدند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
اقتصاد فرش دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7