یکی از نقوشی که در آثار هنری ایران از دیرباز تاکنون بهکار رفته، نقشمایه ماهی است. ماهی علاوه بر زیبایی فوقالعاده در فرم، دربردارنده معانی عمیق و نمادینی است که موجب شده هنرمندان در دورههای مختلف به ترسیم و خلق دوباره آن بپردازند. از جمله این آثار هنری، قالیهای دوره صفویه است. ماهی علاوه بر نقش مهمی که در باور ایرانیان باستان و اساطیرشان داشته، در فرهنگ و اعتقادات اسلامی نیز از جایگاه خاص و قابل تأملی برخوردار است. از آنجایی که مولانا در مثنوی معنوی تفسیر خاصی از معانی نمادین ماهی ارائه داده است، در این مقاله کوشیده شده تا معانی نمادین نقشمایه ماهی در قالیهای صفویه با نظر به تفسیر مولانا مورد بررسی قرار گیرد. لذا پاسخ به سؤالات زیر، مورد نظر بوده است: (۱) ماهی در اعتقادات ایرانیان باستان و قرآن، چه جایگاهی دارد؟؛ (۲) ماهی در مثنوی معنوی، حاوی چه مفاهیم نمادینی است؟ و (۳) نقشمایه ماهی در قالیهای صفویه با نظر به مثنوی معنوی، چه مفاهیم نمادینی را در خود گنجانده است؟ بهطور کلی، این نقشمایه حامل معانی نمادین گوناگونی همچون عارف و سالک حقیقت، انسان کامل و انسان بهشتی است و گاه معنایی متفاوت با معانی مذکور، مانند زمین، جسم و انسان دنیوی مییابد. اما مفاهیم دسته اول در نقشمایه ماهی، مصداق بیشتری یافتهاند.
نوع مطالعه:
علمی - پژوهشي |
موضوع مقاله:
نماد شناسی و اسطوره شناسی دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1396/12/6