دوره 3، شماره 6 و 7 - ( بهار و تابستان 1386 )                   دوره 3سال 1386شماره 6 و 7 صفحات 124-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه کاشان
چکیده:   (4088 مشاهده)
قالی بافی به عنوان پدیده ی هنری،‌ اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی و به عنوان آیینه تمام نمای تمدن ایرانی و اسلامی از دیرباز در شناسنامه مردم منطقه کاشان حک گردیده است. در این مطالعه،‌نقش تغییر ارزش های اجتماعی اشتغال و گرایش به کار بیرون از خانه در وضعیت قالی بافی مورد بررسی قرار گرفته است. تبیین وضعیت قالی بافی مناطق کاشان و مطالعه اثرات تغییر فرهنگ کار و گرایش به مشاغل اداری و کار بیرون از خانه در میزان قالیبافی هدف اساسی این مقاله می باشد. جامعه تحقیق شامل کلیه خانوارهای منطقه کاشان در سال 1385 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی تعداد 926 نفر مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین از روش پرسش نامه توام با مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات تحقیق استفاده شده است. با بیان مولفه های متغیر گرایش به فرهنگ کار بیرون از خانه و تعیین شاخص های وضعیت قالی بافی،‌داده های لازم از حوزه مورد مطالعه جمع آوری و ارتباط آنها اندازه گیری شده است. داده های پژوهش و استنباط آماری از اطلاعات تحقیق،‌همبستگی معنی دار بین متغیرهای فوق را نشان می دهد. نتایج فعالیت آماری ضریب همبستگی پیرسون 287/0 –r رابطه دو متغیر در سطح اطمینان 99 درصد را نشان می دهد. 
واژه‌های کلیدی: قالی بافی، فرهنگ اشتغال، کار بیرون از خانه، فرهنگ کار
این مقاله بخشی از طرح مشترک پژوهشی اتاق بازرگانی کاشان و دانشگاه کاشان می باشد
متن کامل [PDF 113 kb]   (1614 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: تولید فرش
دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1396/12/5 | انتشار: 1396/12/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.