دوره 2، شماره 4 و 5 - ( پاییز و زمستان 1385 )                   دوره 2سال 1385شماره 4 و 5 صفحات 86-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1-
2- دانشگاه هنر تهران
چکیده:   (4974 مشاهده)
در این تحقیق تکنیک بافت سه نمونه از دست بافت های کمیاب ایل قشقایی را بررسی کرده ایم. در دو نمونه اول به شباهت و تفاوت ساختار بافت هر کدام از آنها یعنی شیشه در مه بافی و ایی بافی (دو لایه بافی) اشاره کرده ایم. تشابه این دو بدین گونه است که هر دو دست بافته ای است داری،‌ تخت باف از نوع پودکشی،‌ و تار نما که در چله کشی آنها از دو رنگ متضاد استفاه می شود و تفاوت آنها در این است که شیشه در مه یک لایه بود در حالی که ایی دو لایه است. در چله کشی شیشه در مه تارهای رو یکدست تیره و زیر رنگ روشن استفاده می شود در صورتی که تارهای ایی یک به یک تیره و روشن است. وارونه چین بافی سومین نوع تخت باف از نوع پود پیچی بوده که شباهت زیادی با رندکافی(ورنی بافی) دارد اما به لحاظ استفاده از تکنیک خاص نقوش مورد استفاده،‌ ظریف بافته می شود.
متن کامل [PDF 190 kb]   (2805 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: بافت و مرمت
دریافت: 1396/12/4 | پذیرش: 1396/12/4 | انتشار: 1396/12/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.