نویسندگان محترم توجه کنید برای انجام هرگونه پرداخت فقط و فقط از گزینه پرداخت صورتحساب در پنل کاربری استفاده کنید

دوره 2، شماره 4 و 5 - ( پاییز و زمستان 1385 )                   دوره 2سال 1385شماره 4 و 5 صفحات 37-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار گروه فرش دانشگاه کاشان
چکیده:   (372 مشاهده)
 زیبایی دوستی و نمادگرایی دو ویژگی اصیل انسانی است که از آغازین دوره های حیات او در آثار و بقایای هنرهایش نمودی خاص دارند. از جمله جایگاه های بروز و ظهور نمادها به ویژه در ایران «فرش» است. فرش چون آیینه عرش،‌بازتابی از نگاره ها و طرح و نقشهای نمادین با الهام از باورها،‌اندیشه ها و آرزوهای انسان فرش نشین است. در این پژوهش نمادگرایی در فرش ایران را به ویژه درعهد شکوفایی فرش و دوران صفویان و قاجاریان بررسی کرده ایم. در این جست و جو علاوه بر منابع مکتوب،‌تصاویر هشتاد فرش آن زمان،‌تاثیر نمادگرایی در طراحی فرش ایران را تایید نموده است. در طی این پژوهش معرفی مبانی نظری نمادگرایی در فرش و نیز ساختار آن حاصل گردیده و برای نخستین بار طبقه بندی و دسته بندی مناسبی در این رابطه ارائه شده است که می تواند آغازی برای مطالعات بیشتر و طبقه بندی های دیگر باشد.
متن کامل [PDF 250 kb]   (454 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: نماد شناسی و اسطوره شناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۴