دوره 13، شماره 31 - ( بهار و تابستان 1396 )                   دوره 13سال 1396شماره 31 صفحات 58-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه مازندران
چکیده:   (5769 مشاهده)
مفهوم بازاریابی جدیدی به نام «دلبستگی به برند» در ادبیات بازاریابی، برای پیش­بینی تغییرات مطلوب در رفتارهای پس از مصرف مشتریان راضی، معرفی شده است که به­شدت بر رفتارهای مشتریان اثر می­گذارد. دلبستگی عاطفی، مشتری را به برند متصل می­کند و زمانی­که وابستگی موثر باشد خریدهای مجدد تضمین می­شوند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر متغیرهای شناخت برند، خاطرات عاطفی- احساسی و سودمندی برای کابر بر متغیرهای وفاداری و تعهد به برند، با در نظر گرفتن متغیر میانجی دلبستگی به برند بود. جامعۀ آماریِ تحقیق، مشتریان فروشگاه­های فرش دستباف مازندران که در چهارمین جشنواره فروش فرش دستباف شرکت کرده­اند می­باشد که نمونه ای 520 نفری مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق ازحیث هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، در مباحث نظری کتابخانه ای و میدانی با بکارگیری پرسشنامه است. نحوه نمونه گیری نمونه­ برداری تصادفی ساده می باشد که جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌هایِ تحقیق از نرم افزار SPSS و نرم‏افزارAMOS  استفاده شد. نتایج به­دست آمده نشان داد که شناخت برند، سودمندی برای کاربر و خاطرات عاطفی- احساسی بر دلبستگی به برند اثر مستقیم دارد. اثر مستقیم دلبستگی به برند بر تعهد به برند نیز تأیید شد. اگرچه اثرِ مستقیم دلبستگی به برند بر وفاداری به برند تأیید نشد؛ ولی نشان داده شد دلبستگی به برند به واسطۀ تعهد به برند اثر مثبتی بر وفاداری به برند دارد.
 
متن کامل [PDF 1530 kb]   (5177 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: بازاریابی فرش
دریافت: 1393/12/21 | پذیرش: 1397/3/13 | انتشار: 1397/3/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.