سال 1395، شماره 30 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   سال 1395 شماره 30 صفحات 83-105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salatin P. The purpose of this paper is examines the domestic consumer behavior . goljaam. 2017; 1395 (30) :83-105
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-263-fa.html
سلاطین پروانه. برآورد توابع تقاضای داخلی کفپوش های نسجی. مجله علمي پژوهشي گلجام . 1395; 1395 (30) :83-105

URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-263-fa.html


استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
چکیده:   (1268 مشاهده)

هدف اصلی این مقاله، بررسی رفتار مصرف‌کنندگان داخلی به تغییرات درآمد، قیمت (محاسبه کشش های درآمدی، قیمتی و متقاطع کفپوش‌های نسجی، فرش‌دستباف و فرش‌ماشینی) می‌باشد. نتایج حاصل از برآورد مدل ها با استفاده از روش OLS در دوره زمانی ۱۳۸۹-۱۳۶۳ نشان می دهد هر دو کفپوش فرش‌دستباف و فرش ماشینی کالایی با کشش می باشند هرچند فرش ماشینی با کشش‌تر از فرش‌دستباف می‌باشد. این موضوع نشان می‌دهد که عکس العمل مصرف کنندگان فرش‌ماشینی نسبت تغییر یکسان قیمت هر دو کفپوش، بیشتراست. همچنین مقادیر کشش‌های متقاطع بدست آمده نشان می دهد به ترتیب فرش‌ماشینی، گلیم و موکت، کاشی و سرامیک جانشین‌های قوی‌ برای فرش‌دستباف می‌باشند. نتایج حاصل از مقادیر کشش‌های متقاطع بدست آمده در برآورد تابع تقاضای داخلی فرش‌ماشینی نیز  کاشی و سرامیک، فرش‌دستباف، گلیم و موکت را جانشین‌های قوی‌ برای فرش ماشینی نشان می دهد. بر اساس مقادیر کشش‌های درآمدی بدست آمده در برآورد توابع تقاضا، فرش‌دستباف و ماشینی کالایی لوکس می باشند.

واژه‌های کلیدی: تقاضا، کفپوش، فرش دستباف، فرش ماشینی
این مقاله برگرفته از طرح تحقیقاتی بررسی روند تقاضای کفپوش های نسجی و غیر نسجی و پیش بینی روند آینده بازار در مرکز ملی فرش ایران می باشد.
متن کامل [PDF 906 kb]   (529 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: بازاریابی فرش
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۰

فهرست منابع
1. -احراری، عبدالله، جمشیدی، صباحت، نظامی، رویا (1386)" طرح ها، نقوش و رنگ های مورد تقاضای بازارهای جهانی فرش دستباف ایرانی" محقق فرش دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
2. - ابونوری، عباسعلی (1384)، "اقتصاد خرد"، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
3. - زریباف، مهدی (1384) " بررسی موانع و مشکلات سفارش پذیری در مدیریت تقاضای فرش دستباف " طرح پژوهشی در مرکز ملی فرش ایران
4. - پایگاه اینترنتی مرکز ملی فرش ایرن ،1391.
5. - سید نورانی، سیدمحمدرضا، جوادی، مریم(1384)، " بررسی عوامل مؤثر بر سهم هزینه خودرو سواری نودر سبدهزینه ای خانوار شهری " فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، شماره دوم، 237_263.
6. - نجار فیروزجائی، محمد ، رمضانپور، علی و منصوری، اسماعیل و بروزبان، محمد و رحیمی، حمد و رحمانی، عباس (1379)؛ " بررسی علل کاهش مصرف فرش دستباف در بازارهای داخلی"، سازمان مرکز تحقیقات فرش دستباف.
7. - صدیقی ارفعی، فریبرز ، میرزاامینی، سید محمد مهدی ، (1390) " عوامل موثر بر فروش فرش دستباف و ماشینی در بازار ایران " دوفصلنامه علمی - پژوهشی گلجام ، شماره 20.
8. - نجارفیروزجایی ، محمد(1384) " بررسی عوامل موثر بر تقاضای داخلی فرش دستباف"طرح پژوهشی مرکز ملی فرش ایران
9. - یوسف آملی، راضیه، اثنی‌عشری، ابوالقاسم، احسان‌فر، محمدحسین(1390 ) " تخمین تقاضای مواد غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی ایران با استفاده از مدل تقاضای تقریباً ایده‌آل (AIDS): مطالعه موردی گروه کالای پوشاک، کفش، لوازم و اثاثه منزل" پایان‌نامه کارشناسی ارشد ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه پیام نور استان مازندران - دانشکده اقتصاد، .
10. -هیبتی، فرشاد، فرزین، اکرم (1384) "برآورد تقاضای سیمان در ایران با تاکید بر مدل های پیش بینی سری زمانی"پژوهشنامه اقتصادی: زمستان 1384 , دوره 5 ، شماره 4 (پیاپی 19) ; صفحه 181 -210

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گلجام؛ دوفصلنامه علمی-پژوهشی فرش دستباف می باشد.

بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Scientific-Research Goljaam

Designed & Developed by : Yektaweb