دوره 12، شماره 30 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   دوره 12سال 1395شماره 30 صفحات 66-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi Manshadi M, salarzehi H. Identifying and prioritizing strategic factors affecting the position of Iranian handmade carpets in the world market. goljaam 2017; 12 (30) :47-66
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-181-fa.html
شهبازی منشادی مهرداد، سالارزهی حبیب اله. شناسایی و اولویت بندی مولفه های استراتژیک تاثیرگذار بر جایگاه برند ملی فرش دستباف ایرانی در بازار جهانی. نشریه علمی گلجام. 1395; 12 (30) :47-66

URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-181-fa.html


1- دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده:   (9228 مشاهده)

از یکسو به علت کاهش درآمد نفتی کشور و نیاز مبرم به ارز آوری صادرات غیرنفتی علی الخصوص صنعت فرش به عنوان مهمترین کالای صادرات غیرنفتی و از سوی دیگر به علت روند نزولی میزان صادرات فرش دستباف به عنوان یک برند ملی در بازار جهانی و پیشی گرفتن کشورهایی همچون چین و هند از ایران در سالهای اخیر ، هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی مولفه های استراتژیک تاثیرگذار برصنعت فرش دستباف به عنوان یک برند ملی در بازار جهانی می باشد. برای نیل به این هدف از رویکرد تلفیقی تحلیل استراتژیک و تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. نخست به منظور شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید با مطالعات عمیق کتابخانه ای و سپس با هدف جمع آوری داده های کیفی با تعدادی ازکارشناسان این صنعت مصاحبه های آزاد و هدایت شده صورت گرفت. همچنین جهت جمع آوری اطلاعات مستندتر از دو پرسشنامه ارجحیت بندی و سنجش اهمیت نسبی عوامل موثر استفاده گردید. بنابر تجزیه و تحلیل نتایج این تحقیق، نقطه قوت قابل اعتماد و شناخته بودن برند فرش ایرانی ، و در مقابل ضعف عدم توجه به خواست ، نیاز و سلیقه بازار جهانی بین عوامل داخلی و فرصت  لغو تحریم های بین المللی در مسیر اجرای برجام و تهدید ورود رقبای خارجی با امکانات پیشرفته تر و کاهش سهم بازار در سالهای اخیر ، مهمترین عوامل خارجی موثر بر جایگاه این صنعت بود. همچنین استراتژی برتر برای ارتقا جایگاه در این صنعت استراتژی تهاجمی (SO) انتخاب شد. بنابرنتایج پژوهش پیشنهاد میشود فعالان این صنعت برنامه ای جامع جهت شناسایی بازارهای بکر،دنج و دست نخورده جهانی ، ورود سرمایه و تخصص خارجی ، بهینه سازی مصرف منابع و کاهش بهای تمام شده محصول ، تقویت سفارش پذیری و در نهایت بهبود کانالهای توزیع و فروش با اتکا به دانش فناوری اطلاعات تدوین نمایند. 

متن کامل [PDF 2014 kb]   (3580 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت فرش
دریافت: 1394/10/12 | پذیرش: 1396/3/20 | انتشار: 1396/3/20

فهرست منابع
1. ابراهیمی یزدی, حسن. (1377). بررسی تأثیر عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر صادرات فرش. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم اداری.
2. آذر،عادل و معماریانی،عزیزاله. (1385). AHP تکنیکی نوین برای تصمیم گیری گروهی، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 27و28, 22-32.
3. اسفندیاری، ابوالفضل و تاج پوری، قربان و پاکزاد،علیرضا. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر تولید صادراتی فرش دستباف ترکمن. فصلنامه علمی پزوهشی انجمن علمی فرش ایران, 17, 71-84.
4. الماسی، حسن و سعیدی، نیما و حسن پور پازواری، محمود و قلی ور بورخیلی، محمد. (1389). بررسی نقش سرمایه رابطه ای بر رقابت پذیری صنعت فرش کشور : تحلیلی بر نقش برند. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری ، شیراز.
5. بتولی, فرهاد . (1371). نقش فرش در اقتصاد ایران و الگوی صادرات آن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق.
6. پیام صادرات. (1384). مرکز توسعه صادرات ایران. شماره های 53 و 57.
7. پیرس، جان و رابینسون ، ریچارد. (1388). برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک ؛ترجمه سهراب خلیلی شورینی. تهران: انتشارات دانش پژوه ؛ چاپ پنجم.
8. جعفرنژاد، احمد و سجادی پناه، علی و صفوی میر محله، سید رحیم و اجلی قشلاجوقی، مهدی. (۱۳۸۸). بررسی موانع و ارائه راهکارهای بکارگیری تجارت الکترونیکی در زمینه توسعه صادرات فرش دستباف ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی, 52, 1-34.
9. چیت سازیان، امیرحسین و چیت سازیان، علیرضا. (1389). طراحی و رتبه بندی مؤلفه های آمیخته بازاریابی داخلی فرش دستباف ایران. فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران, 17, 53-69.
10. حسینی،سید یعقوب و حق شناس کاشانی، فریده و سعیدی، نیما . (1388). ارائه مدلی برای رقابت پذیری صنعت فرش کشور در روند الحاق به سازمان تجارت جهانی . چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک ، تهران ، گروه ناب ، گروه پرتوبینا .
11. حق شناس کاشانی، فریده و سعیدی، نیما و حسنپور پازواری، محمود. (1389). برنامه ریزی استراتژیک برای صنعت فرش کشور در آستانه عضویت در WTO با استفاده از ماتریس SWOT. بررسی های بازرگانی, 43, 58-68.
12. حق شناس کاشانی، فریده و سعیدی، نیما. (1390). رتبه بندی عوامل مؤثر بر رقابت پذیری صنعت فرش کشور با روش تاپسیس فازی. مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین, 1(1), 127-154.
13. حیدری، عباس و سعیدی، نیما. (1390). بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری صنعت فرش کشور. فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران, 19, 83-97.
14. دهقانی فیروزآبادی, رضا (1377). بررسی علل افت سهم بازار جهانی فرش ایران نسبت به رقبا و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود آن. پایان نامه کارشناسی ارشد،, دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی.
15. شم آبادی، محمد علی و خداداد حسینی، سید حمید. (1386). بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایرانی: بررسی عوامل موثر و آسیب شناسی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی, 43, 1-34.
16. صباغیان، علی و عرشی،علی و رحیم زاده، نرگس و رحیم زاده، سیما. (1390). بررسی عوامل موثر بر وفاداری مشتری در صنعت تکمیل فرش. مجله علمی پژوهشی فناوری نساجی, 7(1), 1-10.
17. صنایعی، علی و میرلوحی، فرحناز. (1382). روش های نوین تجارت و تجارت الکترونیکی فرش دستباف. مجموعه چکیده مقالات سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران، وزارت بازرگانی., 43.
18. فرح بخش، ندا . (1381). بررسی عوامل موثر بر صادرات فرش. پژوهشنامه اقتصادی, 2(1), 223-235.
19. فرد آر ، دیوید . (1388). مدیریت استراتژیک؛ ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ پانزدهم.
20. مهدوی، داود. (1383). نقش توریسم در توسعه نواحی روستایی پیرامون شهرها و ارائه مدل استراتژیک ( نمونه موردی ؛ دهستان لواسان کوچک ). تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ، دانشگاه تربیت مدرس .

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گلجام؛ نشریه علمی فرش دستباف است.
بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است.
Designed & Developed by : Yektaweb