سال 1395، شماره 30 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   سال 1395 شماره 30 صفحات 26-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikouei A, Mazaheri M. Comparison Study of the Role of Politics in Iran’s and Occupied Palestine Territories’ Art in Two Recent Centuries (Case Study: Jewish Rugs). goljaam. 2017; 1395 (30) :26-38
URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-174-fa.html
نیکوئی آزاده، مظاهری مهرانگیز. مطالعه تطبیقی نقش سیاست در هنر دو سده‌ی اخیر ایران و فلسطین اشغالی (مورد مطالعه:‌ قالی‌های کلیمی). مجله علمي پژوهشي گلجام . 1395; 1395 (30) :26-38

URL: http://goljaam.icsa.ir/article-1-174-fa.html


1- کارشناس ارشد صنایع دستی دانشگاه الزهرا (س)
2- دکترای تاریخ هنر دانشگاه الزهرا (س)
چکیده:   (626 مشاهده)

با مهاجرت قوم بنی‌اسرائیل به ایران و سایر کشورهای تولیدکننده فرش، نقش آنها در تجارت سبب شد تا اندیشه‌های مذهبی آنان رفته‌رفته به هنرهای سنتی این کشورها راه یافته و قالی‌های کلیمی پدید‌ آیند که نقوش مذهبی آیین موسی‌(ع) یا امضای تجار کلیمی را دربر می‌گیرند. از سال 1850 میلادی قالی‌های کلیمی در شهرهای مهم ایران همچون تبریز، کاشان و کرمان بافته می‌شدند که محصول تلفیق نقوش مذهبی کلیمی با طرح‌ها و هنر غنی قالی‌بافی ایرانی بودند. از طرف دیگر با تشکیل دولت اشغالگر قدس و مهاجرت اقوام کلیمی از سراسر جهان به فلسطین اشغالی، تجربیات کلیمیان در ایران و کشورهای تولیدکننده فرش، و نیز مدارس اتحاد به آنها در تأسیس کارگاه‌های هنری‌ـ‌تولیدی کمک نمود تا از راه تولید آثار هنری، برای جامعه جدید کلیمی پیشینه مصور فرهنگی فراهم کنند. از تحلیل و قیاس تاریخی و نشانه‌شناختی پنج نمونه پرتعدادتر این قالی‌ها در ایران و فلسطین اشغالی، چنین برآمد که تفاوت در انگیزه و بستر تولید، قالی‌های این دو منطقه را متفاوت نموده است. نمونه‌های ایرانی به سنت فرش و ارزش‌های زیبایی‌شناختی آن وفادار بوده‌اند و انگیزه اقتصادی‌ـ‌هنری در آنها اولویت دارد اما در نمونه‌های فلسطین اشغالی، با گزینش طرح‌های و نشانه‌های مذهبی‌ـ‌سیاسی اهداف سیاست تحت لوای مذهب اولویت می‌یابد.

واژه‌های کلیدی: قالی، کلیمی، ایران، فلسطین اشغالی
متن کامل [PDF 2559 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی - پژوهشي | موضوع مقاله: تاریخ فرش
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۰

فهرست منابع
1. اخبار امری. آبان و آذر 1324. 8-7 (7).
2. انسیه شیخ رضایی، انسیه. (1371).
3. تاریخچه سی‌ساله بانک ملی ایران. (1338). چاپخانه بانک ملی. تهران.
4. چیت‌سازیان، امیرحسین. (1388). نگاهی به تاریخ درخشان فرش کاشان. تهران: سروش.
5. سرشار، هما. (1996). تروعا (Teruā): یهودیان ایران در تاریخ معاصر،‌ لس‌آنجلس: انتشارات مرکز تاریخ یهودیان ایرانی CIJOH.
6. شوآلیه، ژان ژاک. گربران، آلن. (1378-1377). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی. ج 4ـ1. تهران: جیحون.
7. عهد عتیق و عهد جدید. (1923). دارالسلطنه لندن. لندن.
8. فلتون، آنتون. (1380).
9. گیرشمن، رومن. (1370). هنر پارتی و ساسانی. ترجمه بهرام فره‌وشی. تهران: امیرکبیر.
10. لوی، حبیب. (1339). تاریخ یهود ایران. ج 3، تهران: کتاب‌فروشی بروخیم.
11. نتضر، آمنون. (1996)]=1375[. پادیاوند. ج 2. لس‌آنجلس: انتشارات مزدا.
12. هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی. تهران:‌ فرهنگ معاصر.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گلجام؛ دوفصلنامه علمی-پژوهشی فرش دستباف می باشد.

بازنشر اطلاعات: استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Scientific-Research Goljaam

Designed & Developed by : Yektaweb